Wybory XXI wieku na urządzeniu Surface. Platforma ElectionGuard będzie miała jutro chrzest bojowy

Wybory XXI wieku na urządzeniu Surface. Platforma ElectionGuard będzie miała jutro chrzest bojowy

Autor: Wojciech Błachno

Opublikowano: 2/18/2020, 11:53 AM

Liczba odsłon: 596

Przywykliśmy do procesu wyborczego, który nadal bazuje na papierowym arkuszu i stawianiu krzyżyka w odpowiedniej kratce. Jest to proste i teoretycznie niezawodne, choć jak zawsze pozostaje tutaj kwestia "czynnika ludzkiego", który postawi krzyżyk w nieprawidłowym miejscu, czyniąc głos nieważnym. A gdyby tak wybór ograniczał się do wskazania kandydata na ekranie dotykowym? Tutaj już o wiele trudniej o pomyłkę.

Microsoft postanowił przetestować nowy system wyborczy bazujący na tabletach Surface. Chrzest bojowy tego systemu odbędzie się już dziś w wyborach do przedstawicieli Sądu Najwyższego w stanie Wisconsin. Próba będzie obejmować tylko kilkaset głosów, więc w razie problemów nie wpłynie to drastycznie na wynik wyborów. Jeśli test się powiedzie, to nowa forma głosowania może zostać szybko wdrożona na innych scenariuszach.

Dane przetwarzane przez system są szyfrowane homomorficznie, a maszyna do głosowania drukuje dodatkowo kartę z oddanym głosem, co pozwala przeliczyć głosy analogowo w razie potrzeby. Proces jest bardzo prosty:

  1. Najpierw wyborca ​​wybierze kandydatów na ekranie dotykowym i zweryfikuje swój wybór.
  2. Następnie ​​wydrukuje i sprawdzi poprawność papierowej karty do głosowania, otrzymując również specjalny kod śledzenia. Kod ten pozwala sprawdzić online, czy nasz głos został poprawnie zliczony i jednocześnie nie ujawnia, na kogo oddaliśmy swój głos.
  3. Na końcu wyborca zdeponuje swoją kartę do urny wyborczej.

Szyfrowanie homomorficzne pozwala na liczenie głosów przy zachowaniu ich zaszyfrowania. ElectionGuard SDK obsługuje również aplikacje „weryfikujące” zewnętrznych firm, aby niezależnie sprawdzać, czy zaszyfrowane głosy zostały poprawnie policzone i czy nie zostały zmienione. ElectionGuard obsługuje również głosowanie za pośrednictwem urządzeń ułatwiających dostęp, takich jak Xbox Adaptive Controller.