Windows 10 Insider Preview z nowymi buildami 17604 (RS5) i 17101 (RS4)

Windows 10 Insider Preview z nowymi buildami 17604 (RS5) i 17101 (RS4)

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 2/15/2018, 2:58 AM

Liczba odsłon: 4493

Microsoft udostępnił dwie nowe kompilacje Windows 10 Insider Preview o tej samej zawartości. Pierwsza z nich, o numerze 17101, przeznaczona jest dla użytkowników w Fast Ring. Druga kompilacja - 17604 jest przeznaczona dla użytkowników, którzy wybrali opcję Skip Ahead. Innymi słowy, jest to pierwsza kompilacja rozpoczynająca nową gałąź Redstone 5, jeszcze przed właściwą premierą Redstone 4. Microsoft zapowiada ponadto Windows App Preview Program potwierdzając nasze ostatnie doniesienia - aktualizacje aplikacji Microsoftu będą niezależne od programu Windows Insider. Dowiemy się też wszystkiego o opcji Skip Ahead, zwłaszcza o tym, jak działa ona w kontekście RS4/RS5.

Windows 10 Redstone 5, build 17604

Windows App Preview Program

Jak pisze Dona Sarkar, nowy program poglądowy dla aplikacji ułatwi testowanie najnowszych aktualizacji w kompilacjach systemu Insider Preview: "Słyszeliśmy od Insiderów, że przejście do Skip Ahead, by otrzymywać najświeższe aktualizacje aplikacji nie było idealne, jako że wymagało od Insiderów działania w super-wczesnych i czasami niestabilnych buildach OS. Insiderzy mówili nam, że chcieliby móc testować najnowsze aktualizacje aplikacji, ale w ostatnich buildach Insider Preview z pierścieni Fast, Slow i Release Preview. Od teraz - za pośrednictwem Windows App Preview Program - Insiderzy z dowolnego pierścienia mogą zdecydować się na [testowanie] poglądowych wersji poszczególnych aplikacji". Pierwsza fala wspieranych aplikacji zawiera:

  • Centrum opinii,
  • Zdjęcia (Microsoft),
  • Sticky Notes (Microsoft),
  • Wskazówki Microsoft,
  • Paint 3D,
  • Alarmy i zegar (Windows),
  • Kalkulator (Windows),
  • Aparat (Windows),
  • Mixed Reality Viewer (Windows),
  • Rejestrator głosu (Windows).

Jeśli chcemy skorzystać z nowego programu poglądowego, przechodzimy do Ustawień lub Informacji danej aplikacji i klikamy przycisk Join preview. Program można opuścić, klikając Leave preview. W naszej instancji kompilacji 17101 opcje te jeszcze się nie pojawiły. Na chwilę obecną Windows App Preview Program dostępny jest tylko dla Windows Insiderów, a Dona Sarkar pisze tylko, że po zapoznaniu się z ich feedbackiem celem Microsoftu będzie dalsza ewolucja programu. Cóż, o wejściu do ogólnodostępnych wydań Windows 10 na razie nie ma mowy.

Skip Ahead w kontekście Redstone 4/Redstone 5

Jak pisze Dona Sarkar, szefowa programu Windows Insider, obecnym celem zespołu jest stabilizacja RS4. W ramach tego procesu dokonano forku RS4 na jego własną gałąź RS4_RELEASE, podobnie jak miało to miejsce przy RS2 i RS3. Idąc dalej, kompilacje RS4 będą wydawane w tej właśnie gałęzi. Oznacza to również, że kompilacje RS4 będą wypuszczane dla użytkowników pierścieni Fast i Slow jeszcze częściej i będą zawierać głównie poprawki błędów.

W RS3 Microsoft eksperymentował z ideą wypuszczania dwóch różnych wydań w tym samym czasie - model ten zyskał nazwę Skip Ahead. Część Insiderów, która wybrała go jako opcję, otrzymywała wydania z następnej gałęzi RS4, podczas gdy RS3 był jeszcze kończony. Zdaniem szefowej programu Insider eksperyment ten był udany, a zespół inżynierów Windows otrzymał cenny feedback, dlatego zostanie to powtórzone przy RS5!

Windows 10 Redstone 5 - Insider Preview build 17604, Skip ahead

Jak wygląda sytuacja Insiderów, którzy załapali się na Skip ahead, by wcześniej otrzymywać buildy RS4? Do tej pory (od wersji 17017) otrzymywali oni kompilacje tak samo, jak Insiderzy z pierścienia Fast. Skip ahead nie wyłącza się samoczynnie, a wielu Insiderów pozostało przy tej opcji do teraz. Będą oni więc teraz otrzymywać kompilacje RS5 z gałęzi RS_PRERELEASE.

Jeśli nie załapaliśmy się wcześniej do opcji Skip ahead, teraz także była okazja, by do niej wskoczyć. Dona Sarkar podkreśla jednak, że dostęp został przydzielony tylko niewielkiej grupie użytkowników, bowiem priorytetem są ostatnie szlify dla RS4. W rzeczywistości wszystkie miejsca zostały już obsadzone. Limit się wyczerpał, a opcja Skip ahead w Ustawieniach zaznaczona jest na szaro. Microsoft nie wyklucza jednak, że w przyszłości otworzy ją ponownie.

Po wydaniu Redstone 4 (Spring Creators Update) wszyscy Insiderzy w Fast Ring przejdą znów do gałęzi RS_PRELEASE, przez co użytkownicy w pierścieniach Fast/Skip ahead będą znów otrzymywać te same kompilacje. Obecne kompilacje z tej gałęzi mogą być mniej stabilne, jako że sprawdzany jest nowy kod. Jeśli okaże się to nazbyt uciążliwe, zawsze można wyjść ze Skip ahead i pobierać "zwykłe" kompilacje RS4, jak pozostali w Fast Ring.

Lista zmian w kompilacjach 17101 (RS4) i 17604 (RS5)

Wprowadzanie

Zmieniony design emoji: w odpowiedzi na feedback użytkowników i w celu uzyskania spójności Microsoft naniósł poprawki na niektóre emoji. Przykłady przed/po możecie sprawdzić poniżej:

Windows 10 Redstone 5 - Insider Preview build 17604, build 17101

Windows 10 Redstone 5 - Insider Preview build 17604, build 17101

Wyszukiwanie emoji dla nowych języków: w RS4 zaktualizowano Panel Emoji, by umożliwiał przeglądanie i wybieranie emoji dla wielu nowych języków. W dzisiejszych kompilacjach wprowadzono wsparcie dla kolejnych - w tym dla angielskiego (GB), francuskiego, niemieckiego, hiszpańskiego i innych. Panel Emoji wywołamy za pomocą skrótu WIN + . lub WIN + ;.

Windows 10 Redstone 5 - Insider Preview build 17604, build 17101

Zezwolenia dla aplikacji

Dostęp do systemu plików dla aplikacji UWP: począwszy od kompilacji 17604/17101 (choć zmiana stała się już widoczna we wcześniejszej kompilacji 17093) użytkownicy zyskują większą kontrolę, mogąc zdecydować, które aplikacje UWP mają pełny dostęp do systemu plików. Poszczególne aplikacje UWP, by taki dostęp uzyskać, będą potrzebowały zezwolenia użytkownika. Jeśli danej aplikacji taki dostęp wyłączyliśmy, to gdy będzie ona go potrzebować, wyświetli nam odpowiednie powiadomienie. Zarządzać zezwoleniami dla wszystkich aplikacji możemy w Ustawieniach > Prywatność > System plików.

Windows 10 Redstone 5 - Insider Preview build 17604, build 17101

Microsoft zaznacza jednak, że ustawienia dostępu do systemu plików nie pojawiają się na podstronach prywatności Dokumentów, Obrazów i Wideo. Jeśli opcja Zezwalaj aplikacjom na dostęp do systemu plików jest włączona, obejmuje ona wyżej wymienione.

Nowe funkcje w Windows 10 Pro for Workstations

W zeszłym roku w ramach aktualizacji Fall Creators Update padła zapowiedź nowej edycji Windows 10 dedykowanej najpotężniejszym z komputerów i wspierającej system plików ReFS. Teraz, gdy Microsoft zbliża się do wydania Redsone 4, Windows 10 Pro for Workstations zostaje wzbogacony o dwie nowości:

Nowy schemat zasilania - Ultimate Performance: jest to plan przeznaczony dla najbardziej wymagających środowisk, stworzony, aby zapewnić możliwie najwyższą wydajność.

Bardziej widoczne aplikacje produktywne: Windows 10 Pro for Workstations w aktualizacji Fall Creators Update po pierwszym uruchomieniu oferował doświadczenie takie same, jak "goła" wersja Pro, także jeśli chodzi o widoczność aplikacji w menu Start. Począwszy od RS4, na pierwszym planie w menu Start będą widoczne aplikacje produktywne, a nie aplikacje konsumenckie czy gry. Jest to odpowiedź Microsoftu na feedback partnerów i zaawansowanych użytkowników tej wersji systemu. Zmiany są widoczne od kompilacji 17079 wzwyż.

Poprawki i inne zmiany w kompilacji 17101 (RS4) dla PC

  • Rozwiązano występujący w ostatniej kompilacji problem z wybudzaniem ze stanu hibernacji na niektórych PC;
  • Rozwiązano występujący w ostatnich kompilacjach problem z rozpoznawaniem gestów wykonywanych 3 lub 4 palcami na touchpadzie;
  • Rozwiązano problem z działaniem menu Start u Insiderów, którzy przed ostatnią aktualizacją dodali do niego folder HomeGroup;
  • Zaktualizowano klawiaturę dotykową, dzięki czemu nie zobaczymy już śladów pociągnięć palcem, gdy próbujemy pisać bez jego odrywania (shapewritingiem) na niewspieranych polach tekstowych lub gdy nie są zainstalowane odpowiednie zasoby;
  • Rozwiązano problem występujący na komputerach ze wschodnioazjatyckimi językami (jako jedynymi w systemie) - klawiatura dotykowa otwierała się w układzie angielskim, pozbawiona przycisku umożliwiającego włączenie edytora IME;
  • Rozwiązano problem z czcionkami - jeśli instalowaliśmy czcionki ze Sklepu Microsoft i zaktualizowaliśmy system do następnego builda, czcionki nadal widniały jako zainstalowane, choć faktycznie nie było ich w Windows. Użytkownicy musieli odinstalować produkt (czcionkę) w Sklepie i zainstalować go ponownie;
  • Rozwiązano problem z klawiaturą dotykową, która mogła nie wywoływać się automatycznie po zablokowaniu PC i odblokowaniu go z użyciem klawiatury dotykowej, by wpisać PIN lub hasło;
  • Rozwiązano problem z japońskim IME, który czasami nie włączał się prawidłowo;
  • Rozwiązano problem z interfejsem dyktowania, który mógł wyświetlać się niespodziewanie zmniejszony;
  • Rozwiązano problem z możliwością przeskoczenia wskaźnika myszy, gdy ten znajdował się na List Control;
  • Rozwiązano problem z zawieszającymi się i nieładującymi się poprawnie kartami w Microsoft Edge, który występował po kilku dniach korzystania z przeglądarki z włączonym Adblockiem;
  • Rozwiązano problem z panelem Rozszerzenia w Microsoft Edge, na którym nie pojawiały się nowo zainstalowane rozszerzenia;
  • Rozwiązano problem z niespodziewanie czarnym tłem wyświetlanym pod ikonami ulubionych w Microsoft Edge korzystającym z jasnej kompozycji;
  • Rozwiązano problem z otwieraniem się aplikacji UWP jako małe, białe prostokąty zamiast zwykłych okien;
  • Rozwiązano problem z działaniem niektórych czytników linii papilarnych w ostatnich buildach;
  • Rozwiązano problem z działaniem Windows Hello w Surface Laptopach w ostatnim buildzie;
  • Rozwiązano problem z podpisami (nazwami) plików na pulpicie, które mogły zakrywać ich ikony;
  • "Zaawansowane ustawienia grafiki" w Ustawieniach > System > Ekran to teraz "Ustawienia grafiki" (Graphic settings);
  • Gdy głośność jest wyciszona, ikony głośności w Ustawieniach > System > Dźwięk będą to wskazywać;
  • Gdy klikniemy przycisk Resetuj w Preferencjach głośności i urządzeń aplikacji, zresetowane zostaną również głośności poszczególnych aplikacji;
  • Rozwiązano problemy z aktualizowaniem aplikacji w sklepie Microsoft Store, sygnalizowane błędami 0x80070057 i 0x803FB005;
  • Rozwiązano problem z wywoływaniem Paska gry przy użyciu przycisku Xbox na kontrolerze Xbox One, który występował, gdy uruchomione były niektóre gry;
  • Rozwiązano problem z zawieszaniem się gry na kilka sekund, gdy w polu tekstowym nazwy transmisji Mixer użyliśmy przycisków innych niż litery (np. Tab, Delete, Backspace etc.);
  • Rozwiązano problem z właściwym działaniem sygnałów z klawiatury i myszy w Pasku gry podczas grania w tytuły pierwszoosobowe (np. Minecraft);
  • Rozwiązano problem z obsługą sygnałów z klawiatury i myszy w niektórych grach (np. Destiny 2 i Fortnite), gdy włączony był Pasek gry - sygnały trafiały do gry zamiast do Paska.
  • Rozwiązano problem z niektórymi komputerami, które po pierwszym wyłączeniu/załadowaniu systemu lub ponownym uruchomieniu popadały w pętlę ponownego uruchamiania, a system nigdy się nie ładował.

Znane błędy i problemy w kompilacji 17101 (RS4) dla PC

  • Microsoft odnotował większe niż zwykle opóźnienia w trakcie instalacji przy postępie równym 88%. Niektóre mogą sięgać nawet 90 minut, ale jedyne co pozostaje, to zachować cierpliwość;
  • Podłączenie zewnętrznego napędu DVD spowoduje wysypanie się Explorer.exe;
  • Ustawienia wysypią się, jeśli wejdziemy na stronę kompozycji;
  • Przyciski na Pasku gry nie są prawidłowo wycentrowane;
  • Wybranie powiadomienia po wykonaniu zrzutu ekranu lub nagraniu klipu z gry otworzy ekran główny aplikacji Xbox zamiast zrzutu/klipu.

Poprawki i inne zmiany w kompilacji 17604 (RS5) dla PC

  • Rozwiązano występujący w ostatniej kompilacji problem z wybudzaniem ze stanu hibernacji na niektórych PC;
  • Rozwiązano problem z działaniem menu Start u Insiderów, którzy przed ostatnią aktualizacją dodali do niego folder HomeGroup;
  • Zaktualizowano klawiaturę dotykową, dzięki czemu nie zobaczymy już śladów pociągnięć palcem, gdy próbujemy pisać bez jego odrywania (shapewritingiem) na niewspieranych polach tekstowych lub gdy nie są zainstalowane odpowiednie zasoby;
  • Rozwiązano problem z możliwym wysypywaniem się karty w Microsoft Edge po odtworzeniu wideo, gdy aktywne były niektóre rozszerzenia;
  • Rozwiązano problem z panelem Rozszerzenia w Microsoft Edge, na którym nie pojawiały się nowo zainstalowane rozszerzenia;
  • Rozwiązano problem występujący na komputerach ze wschodnioazjatyckimi językami (jako jedynymi w systemie) - klawiatura dotykowa otwierała się w układzie angielskim, pozbawiona przycisku umożliwiającego włączenie edytora IME;
  • Rozwiązano problem z możliwością przeskoczenia wskaźnika myszy, gdy ten znajdował się na List Control;
  • Rozwiązano problem z działaniem niektórych czytników linii papilarnych w ostatnich buildach;
  • Rozwiązano problem z działaniem Windows Hello w Surface Laptopach w ostatnim buildzie;
  • "Zaawansowane ustawienia grafiki" w Ustawieniach > System > Ekran to teraz "Ustawienia grafiki" (Graphic settings);
  • Gdy głośność jest wyciszona, ikony głośności w Ustawieniach > System > Dźwięk będą to wskazywać;
  • Gdy klikniemy przycisk Resetuj w Preferencjach głośności i urządzeń aplikacji, zresetowane zostaną również głośności poszczególnych aplikacji;
  • Rozwiązano problem z aktualizowaniem aplikacji w sklepie Microsoft Store, sygnalizowany błędem 0x80070057.

Znane błędy i problemy w kompilacji 17604 (RS5) dla PC

  • Nie działa obsługa gestów wykonywanych 3 lub 4 palcami na touchpadzie;
  • Japoński IME może nie uruchamiać się w aplikacjach UWP. Należy uruchomić go w aplikacji Win32 i dopiero przejść do aplikacji UWP;
  • Podłączenie zewnętrznego napędu DVD spowoduje wysypanie się Explorer.exe;
  • Pasek gry nie uruchamia się w niektórych grach po naciśnięciu przycisku Xbox na kontrolerze Xbox One;
  • Gry zawieszają się na kilka sekund, gdy w polu tekstowym nazwy transmisji Mixer użyjemy przycisków innych niż litery (np. Tab, Delete, Backspace etc.);
  • Wybranie powiadomienia po wykonaniu zrzutu ekranu lub nagraniu klipu z gry otworzy ekran główny aplikacji Xbox zamiast zrzutu/klipu;
  • W niektórych grach (np. Destiny 2 i Fortnite), gdy włączony jest Pasek gry, sygnały trafiają do gry zamiast do Paska;
  • Przyciski na Pasku gry nie są prawidłowo wycentrowane;
  • Wybranie powiadomienia po wykonaniu zrzutu ekranu lub nagraniu klipu z gry otworzy ekran główny aplikacji Xbox zamiast zrzutu/klipu.
  • Rozwiązano problem z właściwym działaniem sygnałów z klawiatury i myszy w Pasku gry podczas grania w tytuły pierwszoosobowe (np. Minecraft). Alt + Tab z i do gry powinno pomóc.

Źródło: Microsoft

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia