Menu kategorii
  • Microsoft Store wprowadza 10 zasad promujących wolność i uczciwość

    Microsoft Store wprowadza 10 zasad promujących wolność i uczciwość

     Krzysztof Sulikowski
    Krzysztof Sulikowski
    18:57
    09.10.2020
    1816 wyświetleń

    W tym roku doszło do prawdziwej eskalacji napięć między deweloperami a właścicielami sklepów Google Play i Apple App Store. Twórcy i wydawcy zarzucają im (a szczególnie temu drugiemu) faworyzowanie własnych sklepów, aplikacji, usług i systemów płatności, co prowadzi do nierównych warunków konkurencji. Spory te rozstrzygają już sądy, a nawet... Komisja Europejska. W roli obserwatora tych przepychanek stoi Microsoft Store, który dla odmiany chce dawać dobry przykład i promować zdrowe podejście. Zostało ono ujęte w swoistym manifeście wolności wyboru, równych szans i innowacji.

    Sklepy z aplikacjami stały się dla deweloperów oprogramowania istotną furtką do najpopularniejszych na świecie cyfrowych platform. My wraz z innymi podnieśliśmy pytania i czasem wyrażaliśmy obawy dotyczące sklepów z aplikacjami na innych platformach cyfrowych. Zdajemy sobie jednak sprawę, że sami powinniśmy praktykować to, co głosimy. Dlatego też dziś przyjmujemy 10 zasad opartych na ideach i pracy Coalition for App Fairness (CAF), aby promować wolność wyboru, zapewnić uczciwe zasady i promować innowacje w Windows 10, naszej najpopularniejszej platformie, oraz w naszym własnym Microsoft Store na Windows 10.
    — Rima Alaily, Vice President i Deputy General Counsel w Microsoft

    Warto przypomnieć, że Coalition for App Fairness (CAF) to inicjatywa sprzymierzonych wydawców, takich jak Epic Games, Spotify, Deezer, Basecamp, ProtonMail, a także organizacji, w tym European Publishers Council. Koalicja ta służyć ma za platformę dla deweloperów, na której ich skargi zostaną usłyszane. Starania grupy dotyczą przede wszystkim tego, by aplikacje mogły konkurować na równych zasadach. W oparciu o jej postulaty Microsoft stworzył dziesięć własnych zasad obowiązujących w Windows 10 i Microsoft Store:

    1. Deweloperzy będą mieli wolność wyboru, czy rozpowszechniać swoje aplikacje dla Windows poprzez nasz sklep z aplikacjami. Nie będziemy blokować konkurencyjnych sklepów z aplikacjami w Windows.
    2. Nie będziemy blokować aplikacji w Windows, opierając się na modelu biznesowym dewelopera lub tym, jak dostarcza treści i usługi, wliczając w to, czy zawartość jest instalowana na urządzeniu lub streamowana z chmury.
    3. Nie będziemy blokować aplikacji w Windows, opierając się na wyborze dewelopera dotyczącym systemu płatności, którego używa do przetwarzania zakupów wykonywanych w aplikacji.
    4. Damy deweloperom aktualny dostęp do informacji o interoperacyjności interfejsów, których używamy w Windows, jak określiliśmy to w naszych Zasadach Interoperacyjności.
    5. Każdy deweloper będzie miał dostęp do naszego sklepu z aplikacjami, dopóki spełnia obiektywne standardy i wymagania, w tym dotyczące ochrony, prywatności, jakości, treści i bezpieczeństwa cyfrowego.
    6. Nasz sklep z aplikacjami będzie pobierał godziwe honoraria, które odzwierciedlają konkurencję, której doświadczamy ze strony innych sklepów z aplikacjami na Windows, i nie będziemy zmuszać deweloperów do sprzedaży niczego w ich aplikacjach, czego nie chcą sprzedawać.
    7. Nasz sklep z aplikacjami nie będzie zabraniał deweloperom bezpośredniego komunikowania się z ich użytkownikami poprzez ich aplikacje w prawowitych celach biznesowych.
    8. Nasz sklep z aplikacjami będzie stosował te same standardy do naszych własnych aplikacji, co do aplikacji konkurencyjnych.
    9. Microsoft nie będzie używał jakichkolwiek niepublicznych informacji lub danych ze swojego sklepu dotyczących aplikacji deweloperów, aby z nimi konkurować.
    10. Nasz sklep z aplikacjami będzie transparentny w kwestiach swoich zasad, polityki, szans promocji i marketingu, będzie aplikował je konsekwentnie i obiektywnie, dostarczał powiadomienia o zmianach i zapewniał uczciwy proces do rozstrzygania sporów.

    Brzmi świetnie, prawda? Aż chciałoby się, by ten "dekalog" przysposobili sobie właściciele pozostałych sklepów, zwłaszcza na iOS i Androidzie. Być może kodeks zasad Microsoftu będzie jednym z czynników zapalnych prowadzących do zmian na lepsze i zakończenia hegemonii branżowych gigantów na rynku aplikacji.


    Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się z innymi!

    Źródło: https://blogs.microsoft.com/on-the-issues/2020/10/08/app-store-fairness-caf-interoperability-principles/

    Polecamy również w kategorii Sklep Microsoft