Fall Creators Update wprowadza ulepszenia do DirectX 12

Fall Creators Update wprowadza ulepszenia do DirectX 12

Autor: Amadeusz Labuda

Opublikowano: 11/21/2017, 11:25 AM

Liczba odsłon: 2983

Wraz z każdą nadchodzącą wielką aktualizacją, system Windows 10 staje się jeszcze bardziej wszechstronny i działa corazpłynniej. Na temat wielu funkcji użytkownicy potrafią dyskutować całymi miesiącami, jednak bardzo często pomija się przy tym cichych i niewidocznych bohaterów - mowa tu o wewnętrznych mechanizmach, umożliwiającym działanie systemu w jego obecnej formie. Zaliczają się do nich oczywiście między innymi rozmaite sterowniki i API, zwłaszcza te powiązane z grafiką komputerową. Jak się okazuje, wprowadzenie Fall Creators Update wywarło swój wpływ również i na nie – DirectX 12 zyskał dzięki niemu sporo nowym możliwości, adresowanych głównie do deweloperów aplikacji i gier. Nie oznacza to oczywiście, że gracze powinni czuć się pominięci, w końcu sprawniejsze działanie programistów powinno zaowocować pełniejszymi i bardziej rozbudowanymi tytułami.

Renderowanie grafiki

Ulepszenia wprowadzone wraz z Fall Creators Update skupiają się głównie na poprawieniu w API DirectX systemu raportowania błędów i debugowania. Dzięki temu, deweloperzy informowani będą przez system dokładniej o tym co poszło nie tak oraz dlaczego uruchomiona aplikacja się wysypała. W efekcie znacznemu skróceniu powinien ulec czas potrzebny na naprawę ewentualnych błędów, zaś raporty ich dotyczące będą pełniejsze. Niestety, jedyną obecnie platformą korzystającą z DirectX w wersji 12 jest Windows 10 – nie skorzystamy z tego API w innych systemach operacyjnych, ani nawet w starszych odsłonach Windows (przynajmniej bez ręcznej modyfikacji jego składników). To właśnie sprawia, że wiele osób z nadzieją patrzy na bezpośredniego konkurenta tej technologii, czyli Vulcana. Sprawdza się on w niektórych grach nawet lepiej od standardowego DirectX, w rezultacie pozwalając na wyświetlenie większej ilości klatek na sekundę. Niemniej rywalizacja obu API nadal trwa, zaś z uwagi fakt, że Vulcan na ogół wydajniej współpracuje z GPU Radeona, lepiej wypada w całokształcie rozwiązanie przystosowane wyłącznie pod Windows 10 – po prostu znacznie więcej osób posiada karty graficzne Nvidii. Teraz zaś jego pozycja jako tego lepszego może ugruntować się jeszcze bardziej, właśnie za sprawą zmian w ostatniej aktualizacji Windows 10.

Jak widać, DirectX rozwija się ostatnimi czasy w zasadzie wraz z Windows 10. Pozawala to sądzić, że kolejne wielkie aktualizacje systemu stworzonego przez Microsoft jeszcze bardziej usprawnią jego wykorzystanie, czyniąc go rozwiązaniem idealnym dla deweloperów gier i aplikacji. Oczywiście w międzyczasie również konkurencyjne rozwiązanie będzie wciąż ulepszane, jednak jest to zdecydowanie dobra wiadomość – jak wiadomo, konkurencja jest motorem napędowym postępu.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia