W zeszłym tygodniu ukazał się desktopowy build 11102, który w stosunku do poprzedniej wersji 11099 nie był zbyt wielkim przeskokiem. W międzyczasie do sieci wyciekła nieco nowsza wersja 11103, którą "wzbogacono" nieoficjalnymi dodatkami. Dziś Microsoft postanowił jednak pójść znacznie dalej i wypuścił builda o numerze 14251. Mogą go już pobrać wszyscy Insiderzy, którzy wybrali fast ring jako formę pozyskiwania nowych kompilacji.
Skąd tak duży przeskok w numeracji buildów? Jak tłumaczy Gabe Aul: "Dawniej kod źródłowy dla urządzeń mobilnych różnił się pod względem wersji OS od tego na PC, ponieważ były one rozwijane przez różne zespoły i zgodnie z różnymi harmonogramami. W Windows 10 staliśmy się jednym zespołem Windows i połączyliśmy te kody. Zaczęliśmy od zmiany ciągu znaków wersji, tak by zachować spójność w interfejsie użytkownika; to właśnie dlatego na przestrzeni ostatnich lat widzieliście podobnie oznaczone buildy Mobile i PC, choć ich rzeczywiste binarne numery wersji były inne. Przygotowując się do następnego wydania, postanowiliśmy zsynchronizować numery buildów dla urządzeń mobilnych i PC. Ponieważ kod mobilny używał wyższego numeru wersji od PC, musieliśmy przeskoczyć kilka wersji, by upewnić się, że aktualizacje przyszłych buildów będą nadal działać. Właśnie dlatego numery buildów szły kolejno od 11105, 11106, 11107 do 14251".
Build 14251 nie zawiera wartych odnotowania nowości funkcjonalnych, tym niemniej Gabe Aul przypomina o nowych funkcjach Cortany (asystentka aktualizuje się na bieżąco w chmurze) i styczniowej aktualizacji Xbox Beta dla Windows 10, która zawiera kilka ulepszeń dla Insiderów. Build otrzymał kilka istotnych poprawek dla następujących problemów:
- Niektóre gry na PC mogły wysypywać się w trakcie przełączania z trybu okienkowego na pełny ekran. Dzieje się to w trakcie zmiany rozdzielczości ekranu lub poprzez błąd w stosie graficznym Windows. Dotyczyło to wielu znanych gier, jak choćby Wiedźmin 3, Fallout 4, Tomb Raider, Assassin’s Creed i Metal Gear Solid V. Tytuły te powinniśmy już uruchomić bez problemu.
- W tym i poprzednim buildzie aplikacje Narrator, Lupa i niektóre aplikacje zewnętrzne tego typu mogły wysypywać się lub stwarzać problemy. Błąd został już naprawiony w tym wydaniu Insider Preview.
- Eksplorator plików mógł wysypywać się, gdy DPI ustawione było na 175%. Ten błąd także należy do przeszłości.
Lista znanych błędów obejmuje tym razem trzy pozycje. Pierwsze dwie to błędy, które występowały już w buildzie 11102:
- Po zalogowaniu do systemu może wyświetlić się okno z błędem w WSClient.dll. Jeśli tego doświadczymy, możemy tymczasowo wpisać w Wierszu Poleceń (z uprawnieniami administratora) schtasks /delete /TN “\Microsoft\Windows\WS\WSRefreshBannedAppsListTask” /F. Błąd zostanie naprawiony w kolejnym wydaniu Insider Preview.
- Przycisk Połącz nie pojawia się w Centrum Akcji.
- Z powodu zmian w zarządzaniu pamięcią niektóre aplikacje mogą się wysypywać i pojawi się komunikat o błędzie związanym z pamięcią. Microsoft poleca wówczas zrestartować komputer.
Microsoft pracuje nad ujednoliconym jądrem systemowym, znanym pod nazwą OneCore. Każdego dnia powstaje nowy build Windows 10 w wersjach PC, Mobile, Xbox, HoloLens itd.
Gabe Aul ma też wiadomość dla posiadaczy smartfonów Lumia, którzy wyczekują aktualizacji do Windows 10 Mobile: "Jak zapewne wiecie, wypuściliśmy już Lumie 950, 950 XL i 550 z preinstalowanym Windows 10. Jesteśmy na dobrej drodze do wydania Windows 10 w formie upgrade'u dla istniejących urządzeń na początku tego roku, tak jak planowaliśmy. Obecnie praca zespołu polega na przyglądaniu się danym i raportom od Insiderów, którzy zaktualizowali swoje urządzenia do buildów poglądowych, i upewnianiu się, że dostarczymy klientom świetnego doświadczenia upgrade'u".