AdDuplex - tradycyjnie jak w każdym miesiącu - opublikował garść interesujących statystyk ze świata Windows. Opierając się na danych z wyświetlanych reklam, firma bada m.in. wersje systemu operacyjnego czy producenta urządzenia, na którym owe reklamy się wyświetlą. Tym razem zbadany został 22 dzień miesiąca. Z diagramów dowiemy się, które wersje Windows 10 i Windows 10 Mobile są najszerzej rozpowszechnione, a także jaki udział na rynku PC mają poszczególni producenci sprzętu.
Zacznijmy od desktopowego Windows 10. Jak zaznacza AdDuplex, aktualizacja Creators Update (1703) po nieco ponad miesiącu od premiery dotarła na równe 18% urządzeń z Windows 10. Biorąc pod uwagę czas, wynik jest porównywalny z Anniversary Update - obecnie najczęściej użytkowaną wersją (75,4%). Trzecią co do popularności wersją jest ta pochodząca z listopada 2015 r. (4,6%). Marginalne znaczenie ma oryginalna wersja premierowa (1,6%) oraz kompilacje Insider Preview z gałęzi Redstone 3, czyli Fall Creators Update (0,5%).
Zupełnie inaczej sytuacja przedstawia się w świecie mobilnym. Choć na tej platformie Creators Update zadebiutował później, jego adaptacja przebiega znacznie szybciej. Z najbardziej aktualnej wersji Windows 10 Mobile korzysta bowiem już 56% użytkowników. To także przypomina nam sytuację tuż po premierze Anniversary Update. "Można to powiązać z najwyraźniej entuzjastyczną naturą większości osób, które nadal używają Windows 10 Mobile, albo z dużo bardziej ograniczonym wyborem sprzętu" - interpretuje to AdDuplex. Dla porównania - Anniversary Update znajduje się na 34,4% badanych smartfonów, wersja 1511 - na 5,4%, a kompilacje Insider Preview - na 4,3%.
Na koniec jeszcze krótko o sprzęcie. W zeszłym miesiącu AdDuplex nie analizował tej kategorii, niemniej jednak - jak wynika z komentarza firmy - od ostatniego badania niewiele się zmieniło. Pierwsza ósemka producentów PC z Windows 10 pozostaje bez zmian. Dominującą rolę jak zwykle posiada HP z nieco ponad jedną czwartą udziału. Tuż za nim plasują się Dell, Lenovo, Asus, Acer i Toshiba. Udziały Microsoft sięgają 2,6%. Zmiany "na dole" wprawdzie zaszły, jednak AdDuplex zwraca uwagę na możliwe błędy statystyczne.