Kinect for Windows pojawił się na rynku już wiele miesięcy temu, ale do tej pory czujnik był wykorzystywany głównie w bardzo specyficznych zastosowaniach przemysłowych, medycznych, marketingowych czy technologicznych. Mimo dostępności pakietu SDK 2.0 nie istniał żaden ujednolicony sposób na pobieranie aplikacji, wykorzystujących Kinect. Właśnie się to zmieniło.
Microsoft po raz pierwszy otworzył aplikacjom Kinect oficjalny kanał dystrybucji. Dzięki temu aplikacje te będą widoczne i dostępne do pobrania za pośrednictwem Sklepu Windows. Jest to niezła szansa dla deweloperów, którzy wreszcie otrzymali dostęp do szerokiej platformy, w której mogą promować i sprzedawać swoje aplikacje. To także ułatwienie życia użytkowników Windows, którzy mogą uzyskać łatwy dostęp do aplikacji, wykorzystujących to specyficzne urządzenie peryferyjne. Microsoft jako przykład podaje trzy aplikacje Kinect, które są obecnie dostępne w Sklepie: Comparisons with Kaju, YAKiT, oraz 3D Builder
Comparisons with Kaju to aplikacja edukacyjna, dedykowana najmłodszym. Odniosła już spory sukces w indyjskich i amerykańskich przedszkolach i szkołach podstawowych. "Rodzice i nauczyciele, którzy odkryją Nayi Disha [platformę twórców aplikacji] w Sklepie Windows będą pod wrażeniem jej kreatywnego podejścia do nauki. Bazując na teorii inteligencji wielorakich Howarda Gardnera, Nayi Disha pozwala dzieciom uczyć się najlepiej porzez ruch, muzykę i opowiadanie historii. Każda lekcja uczy jakiejś ważnej zdolności, począwszy od liczenia, a kończąc na rozpoznawaniu znanych potraw." - czytamy na blogu Kinect for Windows.
3D Builder to autorski program Microsoftu, dedykowany tworzeniu obiektów i drukowaniu w 3D. Jak głosi opis aplikacji, "3D Builder to najlepsze narzędzie do tworzenia, drukowania i skanowania obiektów 3D! Za pomocą czujnika Microsoft Kinect 2 możesz skanować w kolorze trójwymiarowe postacie siebie i swoich znajomych. Najnowsza aktualizacja umożliwia drukowanie z użyciem więcej niż jednego materiału na obsługiwanych drukarkach."
YAKiT to aplikacja do tworzenia zabawnych animacji w czasie rzeczywistym. "Wszystko zaczęło się od pomysłu, by umożliwić każdemu tworzenie animowanych kreskówek" - mówią twórcy ze studia Freak’n Genius. Następnie skorzystali oni z inkubatora startupowego grupy Kinect for Windows i rozpoczęli prace nad nową wersją YAKiT. Użytkownik, poruszający się przed kamerą, animuje w czasie rzeczywistym postaci na ekranie. Wykorzystanie technologii czujnika usprawnia cały proces (np. w porównaniu z kamerką internetową), dzięki czemu animacja jest płynna, a wszystko dzieje się na żywo.
Jak utrzymuje Microsoft, powyżej opisane aplikacje prezentują jedynie wycinek tego, co potrafi Kinect for Windows. Być może wkrótce zobaczymy więcej konsumenckich zastosowań czujnika, jako że Sklep Windows stoi przed nimi otworem.