W sierpniu tego roku Microsoft wyjawił plany wniesienia powłoki Windows Holographic do *mainstreamowych* PC w kolejnej dużej aktualizacji Windows 10. Pojawiły się już pierwsze konkrety w tym temacie. Poznaliśmy minimalne wymagania sprzętowe, które pozwolą użytkownikom PC na płynne korzystanie z zestawów wirtualnej rzeczywistości. Sprawdźcie, czy Wasze komputery też im podołają!
Podczas gdy Microsoft stale oferuje HoloLens jako samodzielny zestaw AR/VR/MR w cenie 3000 USD, niebawem nadejść ma pełne wsparcie dla dużo przystępniejszych rozwiązań z zestawami VR w cenach rozpoczynających się od 299 USD. Różnica cenowa jest o tyle wyraźna, że za całe zaplecze obliczeniowe odpowiada nie wbudowana pamięć urządzenia, a komputer PC, z którym jest ono sparowane. W ostatnim wydaniu Windows 10 Insider Preview (build 14971) wprowadzona została nowa aplikacja Windows Holographic First Run, która - choć nie zapewnia jeszcze sugerowanej w nazwie funkcjonalności - ujawnia wymagania sprzętowe, które zapewnią płynne doświadczenie VR w ramach Windows Holographic.
Minimalne wymagania sprzętowe przedstawiają się następująco:
- 4GB pamięci RAM
- Karta graficzna ze wsparciem dla DirectX 12
- Procesor Quad-core
- 1GB wolnego miejsca na dysku
- USB 3.0 (opcjonalnie)
USB 3.0 nie należy wprawdzie do minimalnych wymagań, jednak - jak dowiadujemy się z aplikacji - bez niego możemy doświadczyć "problemów z doświadczeniem" VR. Windows Holographic First Run zawiera też okno pozwalające przygotować pomieszczenie do pierwszej konfiguracji zestawu. W przeciwieństwie do HoloLens, tańsze zestawy VR wyświetlają na ekranach nieprzezroczystą zawartość, która widoczna jest w całym polu widzenia użytkownika. Zestawy VR nie nakładają więc hologramów na świat rzeczywisty za soczewkami i są połączone z PC za pomocą kabla. Aplikacja radzi więc, by pozbyć się z otoczenia niebezpiecznych przedmiotów i mogących stanowić przeszkodę mebli, które ograniczają swobodę ruchów. Zalecana przestrzeń to minimum 1,5 x 2 metry.
Pełne doświadczenie powłoki Windows Holographic trafić ma do Windows 10 wraz z aktualizacją Creators Update, przewidzianą na marzec przyszłego roku.