Znamy już ograniczenia Windows 10 na ARM

Znamy już ograniczenia Windows 10 na ARM

 Krzysztof Sulikowski
Krzysztof Sulikowski
15:53
17.02.2018
0 komentarzy
1403 wyświetlenia

Historia wniesienia Windows 10 na ARM wciąż dopiero się tworzy. Pierwsze prezentacje miały miejsce w grudniu 2016 r., rok później - pierwsze zapowiedzi. Always Connected PCs ze Snapdragonem 835 wejdą na rynek tej wiosny i zapewne dopiero wtedy doczekają się całościowych recenzji z uwzględnieniem doświadczeń użytkowników. Teorię możemy poznać jednak już teraz, choćby za sprawą udostępnionej przez Microsoft dokumentacji.

Windows 10 on ARM - ograniczenia

W dokumentacji Windows 10 na ARM firma podejmuje tematy działania emulacji x86, rozwiązywania problemów z aplikacjami x86 oraz ARM32, rozwiązywania problemów ze zgodnością i wreszcie ograniczeń aplikacji i doświadczeń na tej platformie. Na chwilę obecną Microsoft odnotowuje ich sześć:

  • Wspierane są tylko sterowniki ARM64: sterowniki trybu jądra, sterowniki UMDF i sterowniki drukarek muszą być skompilowane z zachowaniem zgodności z architekturą OS. Podczas gdy system ARM ma możliwość emulowania aplikacji x86 w trybie użytkownika, to sterowniki implementowane dla innych architektur (x64 lub x86) nie podlegają emulacji, a więc nie są wspierane przez platformę. Jakakolwiek aplikacja działająca z własnym sterownikiem musi więc zostać przeportowana na ARM64. W ograniczonym scenariuszu aplikacja taka (x86) może nadal działać w systemie, ale przynajmniej jej sterownik musi być zgodny z ARM64.
  • Aplikacje x64 nie są wspierane: Windows 10 on ARM nie wspiera emulacji oprogramowania x64.
  • Aplikacje personalizujące doświadczenie Windows mogą nie działać poprawnie: jak wyjaśnia Microsoft, natywne składniki OS nie mogą ładować składników nienatywnych. Obejmuje to np. takie aplikacji, jak edytory IME, technologie pomocnicze i klienty dysków w chmurze. IME i technologie pomocnicze często zaczepiają się na warstwie wprowadzania, natomiast klienty chmurowe powszechnie korzystają z rozszerzeń powłoki (np. ikon w Eksploratorze plików i dodatków w menu kontekstowych). Nie działać mogą właśnie owe rozszerzenia powłoki, a jeśli aplikacja tego nie zignoruje, może ona w ogóle nie działać.
  • Nie działać mogą aplikacje, które zakładają, że wszystkie urządzenia ARM pracują pod kontrolą mobilnej wersji Windows: aplikacje z takim założeniem mogą przyjmować nieprawidłową orientację, prezentować niespodziewany UI i układ, nieprawidłowo renderować lub w ogóle się nie uruchamiać. Jest to skutek wywoływania mobilnych API bez sprawdzenia ich dostępności w systemie.
  • Windows Hypervisor Platform nie jest wspierana na ARM: na platformie ARM nie jest możliwe uruchamianie maszyn wirtualnych Hyper-V.

Cóż, przynajmniej o części tych ograniczeń wiadomo było już wcześniej, niemniej jednak dokumentacja zgrabnie wyjaśnia, co i jak. Najbardziej zaskakująca w tym wszystkim wydaje się chyba blokada systemowej powłoki odnośnie do menu dostępnych po kliknięciu prawym przyciskiem myszy czy ikon.


Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się z innymi!

Źródło: https://docs.microsoft.com/pl-pl/windows/uwp/porting/apps-on-arm-limitations

Polecamy również w kategorii Windows 10

Komentarze

Skomentuj

Autor