Wirtualna rzeczywistość dostępna również dla osób z wadami wzroku

Wirtualna rzeczywistość dostępna również dla osób z wadami wzroku

 Wojciech Błachno
Wojciech Błachno
11:16
19.04.2019
879 wyświetleń

Microsoft stara się dopilnować, by wszystkie jego usługi były dostępne dla wszystkich. Dla wszystkich, to znaczy również dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Ostatnim, najgłośniejszym tego dowodem jest specjalny kontroler do Xbox One, który pozwala cieszyć się grą niezależnie od stopnia i rodzaju niepełnosprawności. Gigant mocno walczy również o zapewnienie dostępności osobom, które posiadają spore problemy ze wzrokiem. Aplikacja Seeing AI ułatwia orientację w otoczeniu i pełni swego rodzaju funkcję dodatkowych oczu.

Wirtualna rzeczywistość, w rozwój której Microsoft sporo zainwestował, w dużym stopniu polega na wzroku użytkownika. Zgodnie z danymi WHO różnego rodzaju upośledzenia wzroku dotyczą aż 217 milionów ludzi na świecie. Programy komputerowe od dawna są już dostosowane pod tym względem, ale środowisko VR niestety nie do końca. Dlatego też zespół badawczy Microsoft Research pracował nad specjalnym zestawem narzędzi, które zapewnią dostęp do doświadczeń VR również użytkownikom posiadającym problemy ze wzrokiem. Zestaw ten został właśnie udostępniony i nosi nazwę SeeingVR.

SeeingVR

Upośledzenie wzroku może mieć różne rodzaje i różne stopnie, dlatego tak trudno zaoferować jedno konkretne i uniwersalne narzędzie. Zespół Microsoft Research przyjął rozwiązanie oparte o zestaw 14 narzędzi dla programistów Unity (Unity to jedna z najczęściej używanych platform do rozwoju VR). Użytkownicy końcowi mogą aktywować różne kombinacje tych narzędzi w zależności od ich możliwości wzrokowych i kontekstu bieżącej aplikacji. Przykładowe narzędzia obejmują powiększenie i widoki dwuogniskowe, regulację jasności i kontrastu dla sceny, uwydatnienie krawędzi, aby wirtualne obiekty wyraźniej odróżniały się od tła, narzędzia do detekcji głębi oraz możliwość wskazywania tekstu lub obiektów na wirtualnej scenie dla Narratora, który opisze lub przeczyta je głosowo. Większość tych narzędzi można zastosować do już istniejących aplikacji Unity.

Narzędzia zostały przetestowane przez 11 użytkowników z różnego rodzaju wadami wzroku. Testy wykazały, że wszyscy uczestnicy mogli wykonywać zadania szybciej i dokładniej przy użyciu narzędzi SeeingVR w porównaniu z domyślnym doświadczeniem VR. Wszyscy uczestnicy wybrali różne kombinacje dostępnych narzędzi, co pokazuje, jak dużą elastycznością charakteryzuje się SeeningVR. Co więcej, naukowcy badają też narzędzia przeznaczone dla osób całkowicie pozbawionych wzroku.


Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się z innymi!

Źródło: https://www.microsoft.com/en-us/research/blog/advancing-accessibility-on-the-web-in-virtual-reality-and-in-the-classroom/

Polecamy również w kategorii Technologie VR, AR, MR