Test Microsoft Excel 2007 beta 2

Test Microsoft Excel 2007 beta 2

Autor: Michał Prażmo

Opublikowano: 6/11/2006, 12:00 AM

Liczba odsłon: 36653

Kolejna odsłona arkusza kalkulacyjnego, należącego do pakietu Office, nadal czeka na wersje finalną, tymczasem przyjrzyjmy się niedawno udostępnionej wersji beta 2.

Pierwsze co rzuca się w oczy po uruchomieniu programu to kompletna zmiana interfejsu. Zmiany odnoszą się nie tylko do estetyki, które w moim odczuciu są pozytywne, gdyż wnoszą odrobinę świeżości w porównaniu do poprzednich wersji aplikacji. Dotyczą one przede wszystkim dostępu do poszczególnych funkcji oferowanych przez program. W miejsce rozwijanego menu, przy pomocy którego dotarcie do pożądanej opcji czasem bywało kłopotliwe, pojawił się pasek z siedmioma zakładkami tzw. wstęgami dzielącymi funkcje oferowane przez Excela na poszczególne kategorie.

Zacznijmy jednak od początku. Tworzenie nowego arkusza rozpoczynamy od naciśnięcia okrągłego przycisku w lewym górnym rogu. Przycisk ten jest odpowiednikiem elementu menu, znanego z wcześniejszych wersji Excela, o nazwie File (Plik). Naciśnięcie tej kontrolki powoduje pojawienie się listy oferującej dostęp do opcji drukowania oraz podstawowych funkcji plikowych, takich jak zapis, odczyt, zamknięcie i utworzenie nowego dokumentu. Należy również wspomnieć, iż Excel wzbogacił się o możliwość zapisania efektów naszej prac w postaci pliku PDF. Niestety jak informują ostatnie wiadomości format ten nie zostanie zaimplementowany w finalnej wersji aplikacji. Oprócz wspomnianych wcześniej funkcji, lista kryjąca się pod przyciskiem File zawiera narzędzia przydatne po ukończeniu pracy nad dokumentem, między innymi Compatibility Checker pozwalający sprawdzić zgodność arkusza z poprzednimi wersjami Excela. Kiedy już zdecydujemy się na utworzenie nowego dokumentu, ujrzymy okno, które oprócz możliwości stworzenia czystego arkusza, umożliwia pobranie jednego z wielu gotowych szablonów. Wśród szablonów znajdziemy wiele różnorodnych formularzy, terminarzy a także sporo innych dokumentów. Wszystkie pogrupowane są według odpowiednich kategorii, a pobieranie odbywa się poprzez jedno kliknięcie. Wróćmy do przycisku File, po jego prawej stronie widzimy szereg małych ikonek oferujących przydatne funkcje takie jak Zapis (Save), Cofnij (Undo), Ponów (Redo) oraz szybkie drukowanie (Quick Print). Mamy tutaj do czynienia z paskiem narzędzi szybkiego dostępu (Quick Access Toolbar). Pasek ten możemy dowolnie modyfikować, dodając lub usuwając wybrane funkcje, mamy także możliwość zmiany jego położenia.

Przyjrzyjmy się teraz poszczególnym zakładkom. Pierwszą z nich jest zakładka Home, oferuje ona dostęp do funkcji związanych z formatowaniem komórek. Znajdziemy w niej ustawienia czcionki, wyrównywania tekstu a także formatu w jakim dane poszczególnych komórek mają być wyświetlane. Interesującym narzędziem jest formatowanie warunkowe (Conditional Formatting) komórek, które biorąc pod uwagę wartość znajdującą się w danym polu nadaje mu charakterystyczny wygląd. Mamy do dyspozycji kilka sposobów wyróżniania komórek, począwszy od zestawu ikon, poprzez paski proporcjonalne do wartości a skończywszy na zabarwieniu. Odnośnie formatowania, znajdziemy tutaj także narzędzie pozwalające sformatować zaznaczone komórki w postaci tabeli, jedyne co musimy zrobić, to wybrać wariant kolorystyczny. Oczywiście mamy możliwość stworzenia własnego stylu formatowania, który po ukończeniu edycji będzie się znajdować między domyślnymi schematami, tyle że w osobnej kategorii. Należy jeszcze wspomnieć o funkcji Live Preview, jest ona domyślnie włączona a objawia się tym, że przy wybieraniu stylu formatowania, jak i przy innych ustawieniach, możemy zauważyć, że zmiany na arkuszu zachodzą już po ustawieniu kursora na wybranej opcji. Znacznie ułatwia nam to wybór, gdyż widzimy zmiany jakie zajdą na arkuszu zanim zdecydujemy się jaki styl, czcionka itp. odpowiadają nam najbardziej. Kolejna zakładka o wymownej nazwie Insert (Wstaw), kryje funkcje dające możliwość wstawiania różnych obiektów, począwszy od zdjęć i clipartów a skończywszy na rozmaitych wykresach. Dodawanie obiektów jest intuicyjne, nikt nie powinien mieć z tym najmniejszych problemów. Przykładowo chcąc dodać autokształt, wszystko co musimy zrobić to wybrać jeden, który nas interesuje, następnie kliknąć w miejscu, w którym chcemy go wstawić. Nowy Excel oferuje nam szeroki wybór gotowych diagramów które możemy wstawić do naszego dokumentu, aby uzyskać do nich dostęp wystarczy kliknąć przycisk SmartArt. Jeżeli chodzi o cliparty, także mamy w czym wybierać. Po naciśnięciu przycisku Clip Art, w prawej części okna programu pojawia się wyszukiwarka, wystarczy wpisać interesujące nas hasło. Cliparty, odpowiadające wprowadzonemu wyrażeniu, pojawią się w postaci miniaturek. Aby wstawić wybrany obrazek wystarczy kliknąć na nim dwukrotnie. Tworzenie wykresów także uległo uproszczeniu, wystarczy zaznaczyć serie danych, następnie kliknąć na wybrany typ wykresu. Jeżeli utworzony właśnie wykres nie do końca nam odpowiada, możemy go równie łatwo modyfikować. Szybki dostęp do właściwości wykresu umożliwiają nam dodatkowe wstęgi pojawiające się po jego zaznaczeniu. Jedną z nich jest Design, znajdziemy tam wiele schematów kolorystycznych oraz ogólnego wyglądu wykresu. Kolejna nosi nazwę Layout, gdzie znajduje się dużo szczegółowych opcji dotyczących poszczególnych elementów składowych wykresu, mianowicie tytułu wykresu (Chart Title) i poszczególnych osi (Axis Titles), legendy (Legend), etykiet danych (Data Labels), tabeli danych (Data Table), osi (Axes) oraz linii siatki (Gridlines). Pod każdą z tych kategorii kryje się wiele wariantów do wyboru, jeżeli żaden z nich nam nie odpowiada, mamy możliwość ręcznego ustawiania wszystkich opcji dotyczących danego elementu wykresu. Dodatkowe zakładki pojawiają się również dla innych obiektów graficznych, znajdziemy tam zawsze najważniejsze ustawienia charakterystyczne dla danego obiektu, jak i wiele ciekawych efektów wizualnych. Za pomocą tych narzędzi możemy stworzyć naprawdę efektowną prezentację, nie wkładając w to wiele wysiłku ani czasu. Na wstędze Page Layout (Układ strony) znajdują się ogólne ustawienia arkusza. Mamy tutaj możliwość wybrania schematu kolorów, czcionek oraz efektów wizualnych obowiązujących w całym dokumencie, możemy tych zmian dokonywać w dowolnym etapie pracy, zostaną one zastosowane do wcześniej napisanego teksu oraz wstawionych obiektów. Jedynym warunkiem jest to, żebyśmy nie dokonywali zmian (np. rodzaju czcionki, koloru wykresu) manualnie lecz korzystaliśmy z domyślnych schematów. Oprócz tych ustawień znajdziemy tutaj opcje marginesów, orientacji oraz rozmiaru strony. Wstęga Formulas zawiera wszystkie narzędzia związane z tworzeniem wszelkich funkcji, matematycznych, finansowych, logicznych. Do każdej funkcji mamy dostęp za pomocą kreatora funkcji (Function Wizard), za pomocą listy która rozwija się po kliknięciu na odpowiednią kategorię lub wpisując choćby pierwszą literkę nazwy funkcji, Excel wyświetli nam listę wszystkich funkcji pasujących do wprowadzonego tekstu. W zakładce tej znajduje się również narzędzie do nazywania poszczególnych komórek (Name Manager), co w znaczny sposób ułatwia odwoływanie się do żądanej wartości. Przydatne może być również narzędzie Trace Precedents, obrazujące w postaci strzałek zależności wyliczeniowe poszczególnych komórek. Data (Dane) jest zakładką, w której znajdziemy opcje dotyczące naszych danych. Excel umożliwia pobieranie danych z wielu źródeł, począwszy od plików Accessa, poprzez pliki tekstowe skończywszy na Internecie. Oprócz importu informacji, możemy je także posortować (Sort) lub przefiltrować (Filter). Kolejnym narzędziem które znajdziemy w tej zakładce jest What-if Analysis, pozwalające analizować wpływy jednych wartości na drugie, co jest pomocne przy szukaniu tych najbardziej optymalnych. Program oferuje nam również wiele narzędzi językowych, oprócz znanego już wcześniej sprawdzania pisowni, pojawiły się słowniki wyszukujące znaczenie słowa czy też tłumaczące wyrazy między wybranymi językami. Wszystkie te narzędzia znajdziemy na wstędze Review (Przegląd), oprócz nich znajdują się tam opcje ochrony, jak i też współdzielenia arkusza. Excel umożliwia jednoczesną pracę kilku osób na jednym dokumencie, co zapewne usprawni pracę nad większymi projektami. Opcje widoku i zarządzania oknami znajdziemy w ostatniej wstędze View.

Podsumowując wrażenia jakie sprawia nowa wersja Excela można powiedzieć, że kierunek zmian poszedł w dobrą stronę. W głównej mierze poprawki dotyczą one ergonomii i estetyki, w mniejszym stopniu wzbogacania o nowe możliwości. Nowy interfejs spełnia swoją rolę, wszystkie narzędzia jakie oferuje program są łatwo dostępne, wprowadzono także wiele uproszczeń. W znaczącym stopniu zwiększa to funkcjonalność jak i przystępność aplikacji. W efekcie tych przemian, praca z Excelem zapewne stanie się przyjemniejsza. Z drugiej strony jednak, zmiany w programie pociągnęły za sobą znaczny wzrost wymagań sprzętowych, co też ma wpływ na wydajność aplikacji. Trzeba jednak pamiętać, że jest to wersja beta, więc należy poczekać z ostateczną oceną.