Test Microsoft Access 2007 beta 2

Test Microsoft Access 2007 beta 2

Autor: Michał Prażmo

Opublikowano: 8/8/2006, 12:00 AM

Liczba odsłon: 26208

Access jest rozbudowanym programem służącym do tworzenia oraz obsługi baz danych. Zapewne wszyscy zainteresowani dobrze znają poprzednie wersje programu, tak więc sprawdźmy co nowego prezentuje Microsoft Office Access 2007.

Po uruchomieniu aplikacja wita nas planszą Getting Started with Microsoft Office Access. Możemy tutaj stworzyć nową bazę danych, bądź skorzystać z zasobów Office Online, gdzie znajdziemy kilka przykładowych szablonów. Jeżeli zdecydowaliśmy się od czego chcemy rozpocząć pracę, klikamy przycisk Create. Przechodząc do obszaru roboczego programu ujrzymy nowy interfejs, który znamy już z Excela czy też Worda. Funkcje aplikacji zostały rozdzielone pomiędzy cztery podstawowe wstęgi, mianowicie Home, Create, External Data oraz Database Tools. Pierwsza z nich kryje wszystkie podstawowe opcje programu, takie jak aktualny widok, schowek, czcionka, sortowanie oraz wyszukiwanie. Wstęga Create zawiera funkcje pozwalające tworzyć nowe obiekty bazy danych, to znaczy tabele, formularze, raporty, kwerendy oraz makra. W zakładce External Data znajdziemy narzędzia importu oraz eksportu informacji z bazy. Ostatnia wstęga zawiera pozostałe narzędzia pomocne w prowadzeniu bazy danych. Znajdziemy w niej miedzy innymi edytor języka Visual Basic, przydatny przy pracy z makrami. Poza edytorem, znajdują się tutaj narzędzia służące do analizy oraz przenoszenia bazy. Dodatkowe wstęgi pojawiają się w zależności od aktualnego widoku oraz zaznaczonego obiektu. Zakładki te umożliwiają dostęp do opcji charakterystycznych dla danego typu obiektu. Wstęgi bardzo trafnie dzielą funkcje programu, sprawia to, że obsługa programu staje się intuicyjna. Być może dla użytkowników, przyzwyczajonych do starego interfejsu, przestawienie się na nowy może zająć trochę czasu. Jednak po kilku godzinach pracy ze wstęgami na pewno użytkownicy docenią nowy UI.

Jeżeli chodzi o organizację pracy z programem, należy jeszcze wspomnieć o szeregu innych zmian. Jedną z nich jest zastąpienie okienka Database Window, za pomocą którego mieliśmy dostęp do obiektów naszej bazy, wysuwaną tablicą (Navigation Pane). Dzięki niej obszar roboczy aplikacji jest znacznie bardziej uporządkowany. Dodatkowo za jej pomocą możemy grupować obiekty ze względu na typ, czas utworzenia bądź inne odpowiadające nam kryteria. Nieco mniej znaczącą zmianą jest przeniesienie otwartych dokumentów, to znaczy tabel, formularzy, raportów, kwerend oraz makr, z paska zadań do zakładek znajdujących się tuż pod wstęgami. Oczywiście nie poprzestano tylko na tych zmianach, nowy Access wzbogacił się o kilka innych możliwości oraz udoskonaleń. Jedną z nowości jest widok (Layout View), pozwalający na jednoczesny podgląd i edycję formularza czy też raportu, nad którym właśnie pracujemy. Mamy również do dyspozycji dwa automatyczne rozmieszczenia. Pierwsze z nich tabelaryczne (Tabular Layout) układa wybrane elementy w jednym rzędzie, za jego pomocą w prosty sposób stworzymy przejrzystą tabelę. Drugi układ (Stacked Layout) rozmieszcza poszczególne składniki formularza kolejno pod sobą. Ten typ rozmieszczenia pozwoli nam zbudować czytelny formularz lub raport. Kolejną innowacją jest wprowadzenie automatycznego kalendarza dla pól w formacie daty. Objawia się on w postaci ikonki pojawiającej się, kiedy edytujemy takie pole, naciśnięcie ikony spowoduje wyświetlenie kalendarza z którego możemy wybrać żądaną datę. Modyfikacje dosięgły również narzędzi sortowania i filtrowania. Teraz w znacznie prostszy sposób możemy ograniczyć zbiór informacji do tych, których aktualnie potrzebujemy. Wystarczy wybrać odpowiednie pozycje z listy bądź określić kryteria filtrowania. Ulepszony został także widok arkusza danych (Datasheet View), teraz za jego pomocą możemy w szybki sposób stworzyć tabelę. Właściwie to tabela tworzy się sama, nasza rola sprowadza się jedynie do wprowadzania  danych. Access rozpozna za nas typ wprowadzonych informacji. Możemy równie dobrze wkleić dane z Excela, a program zadba o utworzenie odpowiednich pól. Widok ten został również wzbogacony o wiersz podsumowujący, wyświetlający sumę, średnią, maksimum, minimum bądź inną funkcję elementów danego pola. Kolejnym uproszczeniem wprowadzonym w nowej wersji Accessa są szablony pól. Narzędzie to pozwala zaoszczędzić sporo czasu, który stracilibyśmy na definiowanie parametrów danego pola. Należy jeszcze wspomnieć o możliwości tworzenia pól przeznaczonych na przechowywanie załączników, którymi mogą być zdjęcia, dokumenty bądź jakiekolwiek inne pliki.

Access zyskał również wiele nowych narzędzi importu oraz eksportu danych. Jedna z wprowadzonych innowacji jest możliwość zbierania oraz uaktualniania danych za pomocą Outlooka 2007, przy czym nie wymaga to od nas wiele wysiłku. Otóż Access automatycznie generuje dokument, który rozsyłamy do interesujących nas osób. Outlook rozpozna otrzymane odpowiedzi i pozwoli na zapisanie uzyskanych informacji w naszej bazie danych. Aplikacja w pełni współpracuje również z witrynami SharePoint. Znacznie rozszerza to możliwości Accessa, umożliwia to między innymi współdzielenie prowadzonej przez nas bazy danych.

Podsumowując wnioski wysunięte podczas testu aplikacji, można powiedzieć, że Access poczynił spory krok do przodu względem swoich poprzednich wersji. Na postęp ten skład się kilka większych zmian, takich jak wprowadzenie nowego interfejsu użytkownika oraz rozbudowanie narzędzi importu oraz eksportu. Mamy do czynienia również z szeregiem mniejszych udoskonaleń, mowa o automatycznym kalendarzu czy też automatyczne rozmieszczenia. Wszystkie one w sposób pozytywny wpływają na aplikację, a ich mnogość sprawia, że na zmianach skorzysta szersze grono użytkowników. Trzeba również podkreślić, iż modyfikacje nie wpływają znacząco na sposób tworzenia baz danych. Dążą one do uproszczenia procesów twórczych, co sprawia, że aplikacja staje się przystępniejsza oraz wydajniejsza w stosunku do swoich poprzedników.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia