Przed momentem pisaliśmy o demonstracji pióra Surface Pen na dużym ekranie Surface Studio. Teraz kolej na coś zupełnie nowego. Jest to akcesorium zbudowane w technologii haptycznej (Haptic Feedback). W ostatnich godzinach mogliśmy zobaczyć kilka przykłady jego zastosowania oraz usłyszeliśmy jego lakoniczny opis. Warto mu jednak poświęcić więcej uwagi, bowiem doskonale wpasowuje się w dzisiejszy kontekst nieograniczonej tradycyjnymi interfejsami kreatywności. Poznajcie Surface Dial.
"Surface Dial powstał jako nowy typ [urządzenia] wejścia. Przez ostatnie lata ludzie używali pióra i drugiej ręki, by dotykać ekran, chwytać mysz, pisać... Jest tak wiele rodzajów interakcji, które mają miejsce. Ten produkt powstał, by odmienić wasz tok pracy i dać wam nową opcję i pomóc wam tworzyć jeszcze szybciej" - tłumaczy Panos.
O jakim nowym sposobie interakcji mówi prelegent? Gdy położymy Dial na biurku i naciśniemy jego górną powierzchnię, na środku ekranu otworzy się menu z opcjami do wyboru. Nie jest to jednak główne zastosowanie, ale o tym w dalszej części. W takiej pozycji można więc na przykład obracać palcem wokół osi urządzenia, by cofać i przywracać zmiany w edytowanym pliku - zostało to zobrazowane w oparciu o prezentowany wcześniej dokument. Dotykowego "pokrętła" można też używać, by przewijać strony dokumentu.
Widzimy, jak Surface Dial działa, gdy pozostaje poza ekranem (na przykład na powierzchni biurka). Najciekawsze zaczyna się jednak dopiero wówczas, gdy umieścimy go na ekranie. Co istotne, Surface Dial jest też zgodny z Surface Pro 3, Pro 4 i Book. Więcej na temat nowego akcesorium usłyszymy od kolejnego prelegenta - Bena Wolstenholme, CEO Madefire. Jest to firma dostarczająca cyfrową platformę do tworzenia komiksów z udziałem dźwięku i zjawiska głębii. Ben pokazuje najpierw swój szkicownik, w którym opracowuje scenariusz i miniatury komiksu za pomocą pióra dotykowego:
Ben tłumaczy, że dawniej pewnie wydrukowałby scenariusz i kadry rysował odręcznie na papierze, by wszystko z powrotem zeskanować, część kartek by zgubił i tak dalej... Taki problem powrotu do głównego środowiska pracy w Surface Studio nie występuje. Czas na prezentację kolejnego procesu twórczego, jakim jest rysunek w Photoshop. Podczas szkicowania ołówkiem i ogólnej pracy z konturami Surface Dial służy twórcy głównie do przybliżania i zmiany położenia materiału. Po nałożeniu warstw oglądamy krótką prezentację ruchomych komiksów w przeglądarce Edge (nam przypomina to nieco cut-scenki z ostatniego Wiedźmina). Tymczasem przed nami kolejna próbka prac graficznych, łączących rysunek z trójwymiarem - oczywiście na ekranie Surface Studio. Widzimy tu prezentacje partnerów (w tym niedawno przez nas charakteryzowanego Sketchable), którzy dodali wsparcie dla Surface Dial do swoich aplikacji:
"Naprawdę wyjątkową rzeczą w pracy z Surface Dial jest to, że kiedy zmieniamy kolor nie odrywając pióra od powierzchni, jest to nie tylko tak dobre, jak w rzeczywistości - jest lepsze" - mówi Ryan Harris, współzałożyciel Sketchable. Na tym kończy się pokaz Surface Studio. Ostatnie 10 minut należy do CEO Microsoft, Sayti Nadelli.