Qualcomm zaprezentował procesor przeznaczony do wirtualnej rzeczywistości

Qualcomm zaprezentował procesor przeznaczony do wirtualnej rzeczywistości

Autor: Wojciech Błachno

Opublikowano: 5/30/2018, 10:19 AM

Liczba odsłon: 1455

Wirtualna rzeczywistość to przyszłość, która już nadeszła. Na rynku dostępnych jest już wiele urządzeń, które pozwalają zanurzyć się w wirtualny świat oraz rozszerzyć ten realny świat o dodatkowe elementy, za pomocą na przykład gogli takich jak HoloLens. Jednak rozwiązania wciąż są niedoskonałe i posiadają, obok wielu zalet, również kilka kluczowych wad. Jednak rozwój trwa, więc kolejne generacje gogli wirtualnej, rozszerzonej i mieszanej rzeczywistości będą jeszcze doskonalsze. Kolejny krok w tym rozwoju zapowiedział właśnie Qualcomm.

Snapdragon XR1

Gogle VR dzielimy obecnie zasadniczo na dwa typy urządzeń - zestawy komputerowe zapewniające lepsze wrażenia, lecz uzależnione od komputera z odpowiednio mocnymi podzespołami (Oculus, HTC Vive, Windows Mixed Reality), oraz zestawy mobilne, które są wygodniejsze lecz zapewniają zdecydowanie mniej spektakularne efekty VR. No i mamy też HoloLens, które niejako wymyka się obu tym kategoriom. Te dwie kategorie urządzeń mają swoje wady i zalety. Jedną z wad wspólnych dla obu z nich jest wygodna użytkowania. Na przykład w przypadku HoloLens, po paru godzinach użytkowania zaczniemy dotkliwie odczuwać wagę urządzenia. To się najprawdopodobniej zmieni w kolejnej wersji gogli - zyskamy większy komfort i oraz wydajność.

Snapdragon XR1

Wszystko dzięki zastosowaniu procesora ARM od Qualcomma, zamiast obecnego Intela. Qualcomm zapowiedział właśnie nową serię procesorów, które mogą zostać wykorzystane właśnie w HoloLens 2. Snapdragon XR1 to pierwszy na świecie procesor, dedykowany właśnie dla urządzeń AR, VR i Mixed Reality. Do tej pory producenci mobilnych gogli wykorzystywali te procesory Snapdragon, które znajdziemy w smartfonach. Nowa platforma XR1, przeznaczona jest wyłącznie do obsługi wirtualnej rzeczywistości. Ma ona ułatwić producentom OEM zapewnienie użytkownikom wysokiej jakości doświadczeń, wykorzystując specjalne optymalizacje dla AR, z możliwościami sztucznej inteligencji oferującymi lepszą interaktywność, mniejsze zużycie energii i większą sprawność cieplną. Wszystko to realnie wpłynie również na wagę i rozmiary nowych urządzeń VR wykorzystujących ten układ.

Nowa platforma ma zapewnić między innymi dużo lepszą jakość wyświetlania przy użyciu gogli, dzięki specjalnym algorytmom Qualcomm Spectra Image Signal. Znacznie lepszy będzie również dźwięk dzięki użyciu technologii Qualcomm Technologies 3D Audio Suite, Qualcomm Aqstic Audio Technologies i Qualcomm aptX Audio. Umożliwi to między innymi wykorzystanie dźwięków kierunkowych, które dochodzą z konkretnego miejsca w przestrzeni, aby urealnić wirtualne wrażenia dźwiękowe. Z platformą zintegrowana będzie również technologia precyzyjnego śledzenia ruchów głowy użytkownika, co wpłynie na płynność wyświetlanego obrazu z minimalnym opóźnieniem.

Qualcomm ujawnił, że firmy Meta, VIVE, Vuzix i Picoare już opracowują urządzenia oparte na tej nowej platformie XR1. Microsoft na pewno już od dawna pracuje nad HoloLens 2, ale czy akurat ten procesor zostanie w ich wykorzystany, tego na sto procent jeszcze nie wiadomo.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia