Przycisk "Wyślij" przeniesiony w Outlook na iOS. Zmiana na lepsze? Niekoniecznie

Przycisk "Wyślij" przeniesiony w Outlook na iOS. Zmiana na lepsze? Niekoniecznie

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 5/13/2021, 7:13 PM

Liczba odsłon: 2326

Projektanci interfejsów w swoich wyborach biorą pod uwagę masę czynników, by wymienić tylko rodzaj urządzenia, wielkość ekranu, wygodę, komunikatywność, estetykę czy preferencje użytkowników. Czasem tak prosta rzecz, jak przesunięcie jednego przycisku w inne miejsce, może mieć ogromne znaczenie, jako że do tej zmiany będą musiały przystosować się miliony użytkowników.

Każda poważniejsza zmiana w układzie interfejsu może wywołać kontrowersje wśród użytkowników. Przykładowo w ostatnich latach obserwuje się trend nazywany dumbing down, który charakteryzuje się nadmiernym uproszczeniem wszystkiego i głębokim zakopywaniem (bądź usuwaniem) funkcji przydatnych dla bardziej zaawansowanych lub wymagających użytkowników — często w ogóle bez możliwości wyboru, czy dana opcja ma być widoczna. Dzieje się tak wszędzie: w aplikacjach mobilnych, przeglądarkowych, desktopowych czy telewizyjnych, wyszukiwarkach, a także w systemach operacyjnych od Androida, po Windows. Bywa że deweloperzy nachalnie promują pewne opcje, np. wysyłanie obrazu mailem, a ukrywają inne, takie jak sprawdzenie właściwości obrazu (Mozilla, pozdrawiamy).

Dla kontrastu, pojawiają się też zmiany dyktowane intuicją i wzorami zachowań. To właśnie w oparciu o przyzwyczajenia użytkowników Microsoft buduje aplikacje mobilne Office, wliczając w to zarówno ujednoliconą aplikację Office, jak też poszczególne edytory czy klienta poczty Outlook. W tym ostatnim zaszła właśnie zmiana, która prawdopodobnie powstała z myślą o intuicyjnym poszukiwaniu przycisku "Wyślij", który znalazł się na samym dole okna tworzenia wiadomości, tuż nad wysuwaną klawiaturą.

Outlook na iOS

Do tej pory w Outlook na iOS przycisk wysyłania znajdował się na górze, tuż nad polem adresata i tytułu wiadomości. Oczywiście można spierać się, które z tych miejsc jest bardziej intuicyjne, gdy szukamy przycisku "Wyślij". Prawdopodobnie oba są równie dobre, chyba że przeprowadzono badania, np. z udziałem telemetrii czy śledzenia ruchów oczu, by wykazać, które z nich pozwoli szybciej znaleźć przycisk. Tego jednak nie wiemy.

Wiemy natomiast, że obszar w prawym górnym rogu ekranu dotykowego smartfona jest tym, który rzadko ma styczność z naszymi palcami. Zazwyczaj trzymamy urządzenie tak, że nasze kciuki operują swobodnie tylko na określonym obszarze ekranu. Przykład takiej mapy cieplnej możecie zobaczyć poniżej.

Mapa cieplna użycia smartfona. Źródło: practicalecommerce.com

Jak nietrudno zauważyć, niezależnie od tego, w której ręce trzymamy smartfona, nowe miejsce przycisku "Wyślij" jest łatwo dostępne dla kciuka. Pomijamy tu akurat pisanie palcem wskazującym czy inne formy interakcji, które mają szerszy zakres wygodnego operowania. W przypadku Outlooka przycisk wysyłania jest więc bardziej dostępny, ale niekoniecznie musi to być zaletą! Takie jego umiejscowienie zwiększa ryzyko przypadkowego przyciśnięcia i wysłania nieukończonej, niezredagowanej wiadomości do odbiorcy. Gdy znajdował się w prawym górnym rogu, użytkownik musiał dotrzeć do niego bardziej świadomie i proaktywnie, mając pewność, że nie pomyli go z inną opcją.

Trudno jednoznacznie ocenić decyzję projektantów UX/UI w mobilnym Outlooku. Każda z nich niesie za sobą różne konsekwencje, a wygoda/bezpieczeństwo to tylko pierwsze z brzegu ich obszary. Cóż, pewnie po wysłaniu kilku, kilkudziesięciu albo kilkuset maili w ten sposób będziemy mogli wyrobić sobie o tym empiryczną opinię.