Nie ma nic za darmo. Microsoft od października każe płacić swoim partnerom za licencje

Nie ma nic za darmo. Microsoft od października każe płacić swoim partnerom za licencje

 Wojciech Błachno
Wojciech Błachno
12:14
08.07.2019
24102 wyświetlenia

W przyszłym tygodniu odbędzie się w Las Vegas doroczna konferencja Microsoft Inspire. Jest to swego rodzaju święto dla wszystkich, mniejszych i większych partnerów Microsoftu z całego świata, podczas którego Microsoft ujawnia swoim partnerom priorytety w zakresie sprzedaży i marketingu. W tym roku atmosfera na konferencji może nie być już tak radosna, bo Microsoft postanowił podjąć bardzo kontrowersyjną i ryzykowną decyzję.

Dotyczy ona prawa do wewnętrznego użytku (IUR Internal Use Rights), które daje partnerom możliwość korzystania z oprogramowania Microsoftu w swojej firmie. Pomaga to nie tylko w funkcjonowaniu biznesu, ale również daje partnerom możliwość poznania i wykorzystania w praktyce produktu, który oferują swoim klientom. Nie miałoby to większego sensu, gdyby na przykład firmy sprzedające licencje albo szkolenia Office 365 same z tej usługi nie korzystały.

Microsoft Inspire

Gigant postanowił jednak poszukać oszczędności i wprowadzi w zasadach spore, naprawdę rewolucyjne zmiany. Krótko mówiąc - koniec z darmowymi licencjami, a partnerzy będą musieli teraz je kupić, by wykorzystywać do prowadzenia biznesu. Licencje, które wchodzą w skład pakietu Microsoft Action Pack i które otrzymują partnerzy, będą mogły być wykorzystane tylko w celach szkoleniowych, demonstracyjnych albo rozwojowych. Dodatkowo licencje zawarte w pakiecie będą specyficzne dla profilu działalności firmy.

Może nieco dziwić taka decyzja, bo potencjalne zyski mogą nie być duże, a za to z pewnością negatywie odbije się to na wizerunku giganta w oczach partnerów. To oczywiście nie jest tak, że partnerzy Microsoftu to podmioty specjalnej troski, które nie muszą się stosować do normalnych rynkowych zasad. Jednak może to mieć zły wpływ na znajomość produktów wśród partnerów, którzy nie będą mieć teraz takiej swobody w poznawaniu oferty Microsoftu.

Reklama

Inną kwestią jest to, że partner nigdy nie wie, jakiej technologii może potrzebować, aby zaspokoić potrzeby klientów. Na przykład partner wykwalifikowany w Exchange Online, Teams i SharePoint Online może nie wiedzieć zbyt wiele o Power BI. Jeśli jednak zachęci się ich do korzystania z technologii Microsoft tak szeroko, jak to możliwe w ramach prowadzonej przez nich działalności, mogą zbudować specjalistyczną wiedzę z zakresu Power BI, która może zostać wykorzystana do stworzenia nowych możliwości dla klientów.

Partnerzy nadal będą mogli testować i tworzyć wersje demonstracyjne, ale osiągnięcie prawdziwego zrozumienia wad i zalet danego rozwiązania nie będzie już tak proste. Codzienne wykorzystywanie technologii daje na nią zupełnie inne spojrzenie. Partnerstwo powinno działać dwustronnie i po wprowadzeniu takich zmian partnerzy będą się zastanawiać, co otrzymują od Microsoftu w zamian za inwestycje w rozwój. Zmiany w IUR zaczną obowiązywać od 1 października 2019 roku. Mam wrażenie, że są to zmiany z rodzaju tych, które świetnie wyglądają w arkuszu Excela, ale w rzeczywistości wcale nie są tak dobre.


Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się z innymi!

Źródło: https://www.petri.com/microsoft-annoys-partners?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=microsoft-annoys-partners

Polecamy również w kategorii Microsoft