Microsoft chce wprowadzić nowe opłaty, by zweryfikować wierność swoich partnerów

Microsoft chce wprowadzić nowe opłaty, by zweryfikować wierność swoich partnerów

Autor: Wojciech Błachno

Opublikowano: 7/11/2019, 11:48 PM

Liczba odsłon: 1830

Blady strach padł w ostatnich dniach na członków programu partnerskiego Microsoftu, w którym biorą udział tysiące firm z całego świata. Chodzi oczywiście o zmiany, jakie gigant chce wprowadzić w zakresie zasad dowolnego użytku licencji na oprogramowanie, które partnerzy otrzymują w ramach pakietu Action Pack. Od października licencje te będą mogły być wykorzystywane tylko do szkoleń, rozwoju i demonstracji. Partnerzy będą musieli zapłacić za licencje na oprogramowanie, które wykorzystują do prowadzenia biznesu (na przykład system Windows, pakiet Office 365 itp.).

Microsoft Partner Program

Delikatnie rzecz ujmując, nie spotkało się to z miłym przyjęciem przez partnerów. Wielu z nich zaczęło nawet rozważać wycofanie się z programu, bo uczestnictwo w nim nie będzie już tak opłacalne. Microsoft musiał szybko wprowadzić jakąś "kontrolę zniszczeń" i zorganizował specjalne AMA, w którym brało udział około 230 partnerów. Podczas tego AMA przyznał, że zmiany te są kontrowersyjne, ale niestety konieczne.

W tym przypadku podjęliśmy decyzję o większych inwestycjach w programy i zasoby, które wspierają rozwój nowych firm oraz pomagają partnerom w nawiązywaniu kontaktów z większą liczbą klientów, innymi partnerami i zespołami sprzedaży Microsoft. Jednym z kompromisów jest rzeczywiście zmiana naszego podejścia do udzielania licencji na produkty do użytku wewnętrznego.

Szczerze to nie brzmi to zbyt przekonująco i prawda jest taka, że Microsoftowi w programie partnerskim przez palce uciekało mnóstwo potencjalnych zysków. Na wspomnianym spotkaniu jeden z dyrektorów Microsoftu podkreślił, że gigant ma jeden z największych programów motywacyjnych w branży i w przyszłym roku przeznaczy na program partnerski o 400 mln dolarów więcej niż w poprzednich latach.

Związek partnerski kosztuje sporo

Wedle nieoficjalnych informacji Microsoft może wydawać rocznie nawet 200 milionów dolarów na świadczenie usług w ramach IUR (wspomniany wewnętrzny użytek). Chodzi tu zapewne między innymi o Office 365 i koszty, jakie generuje przechowywanie oraz przetwarzanie danych. Zgodnie z tym, co jeszcze przekazali na wspomnianym spotkaniu przedstawiciele Microsoftu, do programu partnerskiego co miesiąc dołącza prawie 10 tysięcy nowych podmiotów - to naprawdę może generować spore koszty.

Microsoft Partner Program

Teraz pytanie brzmi - Jak duże koszty poniosą partnerzy po 1 października? Tego konkretnie nie wiadomo, bo są to dane poufne. Można jednak spokojnie założyć, że Microsoft potraktuje partnerów preferencyjnie i zaoferuje im naprawdę atrakcyjną ofertę. To w dalszym ciągu może być opłacalne, a na pewno bardziej opłacalne niż kupowanie licencji poza programem partnerskim.

Microsoft mówi: "Sprawdzam!"

Ta zmiana może mieć też drugie dno - być może Microsoft chce w ten sposób zweryfikować grono partnerów, którzy partnerami są tylko z nazwy, a uczestniczą w programie w zasadzie tylko dla darmowych licencji. Oczywiście, by dołączyć do programu, trzeba spełnić wymagania, ale wbrew pozorom nie są one tak rygorystyczne i trudne do spełnienia.

Reklama

Microsoft to firma, która chce po prostu zarabiać, a nie organizacja charytatywna (choć charytatywnie również się udziela). Może faktycznie te zmiany są potrzebne i wprowadzą na rynek nieco świeżości. Będzie to bolało, ale tak drastyczne zmiany muszą zaboleć. Aktywni partnerzy, ci najlepsi z najlepszych, przełkną tę gorzką pigułkę bez zająknięcia. Za to pozoranci się bardzo szybko wykruszą.