Jak to możliwe, że PS5 działa wydajniej od "najpotężniejszej konsoli na świecie"?

Jak to możliwe, że PS5 działa wydajniej od "najpotężniejszej konsoli na świecie"?

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 11/26/2020, 6:02 PM

Liczba odsłon: 4511

Przez ostatnie trzy lata za najpotężniejszą konsolę na świecie uchodził Xbox One X. Jego spadkobiercą nowej generacji jest wydany w tym miesiącu Xbox Series X, który także rości sobie prawa do tego tytułu. "Najpotężniejsza" nie oznacza jednak automatycznie "najwydajniejsza". Wczesne porównania dowiodły bowiem, że istniejące gry działają wydajniej na PlayStation 5. Jak to możliwe i co Microsoft zamierza z tym zrobić?

Xbox Series X ma na papierze rzeczywiście lepszą specyfikację niż PlayStation 5, ale w praktyce — przynajmniej na razie — nie przekłada się to na wrażenia graczy. Wielu z nich było zdezorientowanych, widząc różnice w wydajności obu konsol. Bezpośrednie porównania tych samych, wieloplatformowych tytułów uruchomionych na dwóch systemach pozwoliły zrewidować to, co do tej pory wyglądało ładnie na papierze. Przykładowo w next-genowym Devil May Cry V: Special Edition walka obu konsol była dość równa, a różnice uwidaczniały się w różnych trybach wydajności. Wyraźne zwycięstwo odniósł na PS5 Assassin’s Creed Valhalla, zaś w Dirt 5 odnotowano niższe ustawienia graficzne w trybie 120 fps na Xbox Series X. Interesujące wydaje się też porównanie w Call of Duty: Black Ops Cold War, gdzie Xbox Series X osiąga lepszą wydajność przy Ray Tracingu, ale już niższą w trybie 120 fps.

W odpowiedzi na te wyniki Microsoft oświadczył, że będzie współpracował z deweloperami, aby poprawić doświadczenia w grach na Xbox Series X. Oczekuje się, że deweloperzy wypuszczą łatki poprawiające optymalizację na nowej konsoli — w drodze jest już patch dla Dirt 5 od Codemasters oraz dla Assassin’s Creed Valhalla od Ubisoft. Jak pisze Microsoft w oświadczeniu dla The Verge:

Wiemy o problemach z wydajnością w kilku zoptymalizowanych tytułach na Xbox Series X|S i aktywnie współpracujemy z naszymi partnerami, aby zidentyfikować i rozwiązać problemy i zapewnić optymalne doświadczenia. Startując z nową generacją konsol, nasi partnerzy dopiero teraz odkrywają, co potrafią next-genowe konsole, [dlatego] można oczekiwać drobnych poprawek bugów, gdy będą uczyć się, jak wykorzystać w pełni naszą nową platformę. Z niecierpliwością czekamy na współpracę z deweloperami w celu dalszego eksplorowania możliwości Xbox Series X|S w przyszłości.

Xbox Series X może zatem być najmocniejszą konsolą na rynku, tyle że twórcy gier nie poświęcili wystarczająco pracy nad ich zoptymalizowaniem, tak aby wykorzystywały cały potencjał konsoli. Niektórzy podejrzewają, że problemy z wydajnością nowego Xboksa wynikają albo z problemu z API, albo z krótszego czasu pracy z devkitami Xbox Series w porównaniu z tymi dla PlayStation 5.

Istnieją wyraźne dowody na poparcie tej drugiej hipotezy. Jeszcze parę dni temu Phil Spencer mówił, że produkcja nowych konsol rozpoczęła się z opóźnieniem, ponieważ Microsoft czekał na dostępność technologii AMD RDNA 2. W efekcie deweloperzy mieli mniej czasu na optymalizacje, a żadna z tych nowych technologii nie została jeszcze w pełni wykorzystana. Wygląda więc na to, że swoje dni świetności Xbox Series X ma dopiero przed sobą!

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia