Halo utraci dostęp do usług online na Xbox 360

Halo utraci dostęp do usług online na Xbox 360

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 12/22/2020, 8:38 PM

Liczba odsłon: 3418

343 Industries, deweloper popularnej serii Halo, zapowiedział, że wiele usług online dla wszystkich gier z serii na konsoli Xbox 360 zostanie wyłączonych w grudniu 2021 roku. Wstrzymana została również cyfrowa sprzedaż tych gier na Xbox 360, przy czym darmowa zawartość DLC wciąż jest dostępna do pobrania.

Plany studia objęły tytuły: Halo: Reach, Halo 4, Halo 3, Halo 3: ODST, Halo: Combat Evolved Anniversary, Spartan Assault i Halo Wars. Na szczęście wszystkie one doczekały się już ponownych wydań w takiej czy innej formie na konsole Xbox One lub komputery z Windows. Halo: Spartan Assault już od dłuższego czasu posiada wersje na Xbox One i Windows, podczas gdy Halo: Reach, Halo 4, Halo 3, Halo 3: ODST i Halo: Combat Evolved Anniversary są dostępne w ramach Master Chief Collection i grywalne na Xbox One i Windows. Halo Wars otrzymało wersję Definitive Edition w 2016 roku z ponownie włączonym crossplay'em, która działa na konsolach i PC. Wersje dla Xbox One wszystkich powyższych tytułów są ponadto w pełni grywalne na nowych konsolach Xbox Series S i Xbox Series X.

Halo Xbox 360

Trzeba jednak pamiętać, że choć oryginalne wersje gier można uruchamiać na nowych konsolach, nie spowoduje to ponownego włączenia żadnej z funkcji online, które zostaną wyłączona pod koniec 2021 roku. Graczom pozostanie jedynie dokonać aktualizacji do którejś z nowszych reedycji. A skąd w ogóle pomysł na ich wyłączenie? Jak podaje deweloper:

Do tej pory żonglowaliśmy pracą i priorytetami nastawionymi na przyszłość, nadal utrzymując stare usługi Halo na Xbox 360. Utrzymywanie tych starych usług wymaga dziś znaczących nakładów czasu i zasobów, co bezpośrednio wpływa na możliwości wspierania przez studio obecnych i przyszłych projektów, takich jak Halo: The Master Chief Collection i Halo Infinite.

W międzyczasie użycie tych starych usług w grach na Xbox 360 z miesiąca na miesiąc niknie, tworząc jeszcze większą nierównowagę między czasem i pracą wymaganymi do ich utrzymania a wynikiem netto dla całej społeczności Halo. Nie oznacza to, że nie cenimy i nie dbamy o każdego, kto gra w Halo — absolutnie to czynimy. Jednak, jak w każdym biznesie, nasze zespoły muszą ważyć potrzeby względem dostępnych zasobów (czas, ludzie, doświadczenie etc.) i priorytetyzować obszary i możliwości, które prowadzą do najlepszych efektów. Gdy te gry się starzeją i gdy na pierwszy plan wysunęły się poprawione, nowoczesne zamienniki, coraz mniej ludzi inwestuje czas w oryginalne, stare tytuły. Cyfrowa sprzedaż mocno zwolniła, a fizyczna sprzedać tych starych tytułów na Xbox 360 zatrzymała się w 2018 roku.

— 343 Industries

Z tych powodów deweloper zdecydował o zaprzestaniu wspierania tych przestarzałych serwisów i skupieniu całej uwagi na przyszłości franczyzy. Do zmian dojdzie dopiero za rok, więc przez ten czas posiadacze Xboksa 360 — a jest ich sporo — nadal będą mogli korzystać w usług online w Halo.