Przedwczoraj pisaliśmy o połączeniu sił Microsoft, Facebooka, Google, LinkedIn, Reddita, Twittera i YouTube, którzy starają się zapewnić użytkownikom zarówno funkcjonalne, jak i bezpieczne korzystanie z cyfrowych usług w obliczu epidemii. Dziś z kolei przyjrzymy się ostatnim działaniom dwójki gigantów social media, którzy na swoich platformach prowadzą ściślejszą moderację treści dotyczących COVID-19 i walczą z dezinformacją.
Twitter zwiększył czujność, jeśli chodzi o wpisy dotyczące wirusa. Rozszerzając swoje zasady bezpieczeństwa, firma m.in. wymaga teraz usuwania tweetów, które mogą wystawić innych na ryzyko. Chodzi tu konkretnie o treści, które zwiększają szansę na złapanie lub przeniesienie wirusa, wliczając w to zaprzeczanie poradom ekspertów; zachęcanie do stosowania fałszywych lub nieefektywnych metod leczenia, zapobiegania i diagnozowania, a także wprowadzają w błąd, fałszywie przypisując autorstwo ekspertom lub autorytetom.
Content that increases the chance that someone contracts or transmits the virus, including:
— Twitter Safety (@TwitterSafety) March 18, 2020
- Denial of expert guidance
- Encouragement to use fake or ineffective treatments, preventions, and diagnostic techniques
- Misleading content purporting to be from experts or authorities
Wprowadzanie w błąd Twitter rozumie nie tylko jako negowanie zaleceń ekspertów lub dowiedzionych faktów naukowych, ale też podszywanie się pod autentyczne źródła. Te i inne sposoby tweetowania stanowią część definicji szkodzenia, uznawanej na platformie. Twitter ogłasza wzrost użycia machine learningu i automatyzacji — technik, które pomagają w wykrywaniu potencjalnie szkodliwych i manipulujących działań. Szerszy wykaz przykładów takich praktyk znaleźć można na blogu Twittera.
Swoje trzy grosze do tematu dorzucił także Facebook. Wprowadził on dzisiaj nową funkcjonalność, która dostarczać ma ludziom sprawdzone i świeże informacje o wirusie. Centrum informacji o koronawirusie ma zacząć wyświetlać się na górze strony aktualności w ciągu 24 godzin.
Facebook zapowiada, że w tym miejscu dostarczane będą na bieżąco aktualizacje z wiarygodnych źródeł, takich jak WHO. Dodatkowo znajdą się tam artykuły, filmy i posty, które mówią o sposobach zapobiegania rozprzestrzenianiu wirusa. Pierwsze kraje z dostępem do tych wiadomości to USA, UK, Niemcy, Włochy, Francja i Hiszpania. W bliskiej przyszłości zostaną do tej listy włączone kolejne regiony i języki.