Windows App Studio to łatwe w obsłudze środowisko przeglądarkowe dla deweloperów Windows i Windows Phone, które umożliwia projektowanie i tworzenie aplikacji uniwersalnych, zgodnych ze wszystkimi wersjami Windows 10 i Windows 10 Mobile, a następnie ich publikowanie w Sklepie Windows. App Studio nie wymaga znajomości języków programowania, dlatego pozwala zarówno stworzyć całą aplikację w swoim środowisku lub przenieść projekt do Visual Studio i rozwijać go dalej. Microsoft w ostatnich miesiącach wprowadził sporo ułatwień dla deweloperów. Dziś przyjrzymy się bliżej dwóm z nich: przykładowym aplikacjom i fragmentom kodu, oraz bibliotekom źródeł.
Biblioteki UWP Controls and Data Sources zawierają otwartoźródłowe, przykładowe fragmenty kodu do dołączenia (bez konieczności angażowania w to IDE) wraz z dokumentacją. Jak tłumaczy Microsoft: "kiedy zbudowaliśmy i dodaliśmy nowe funkcje dla Windows App Studio, potrzebowaliśmy stworzyć kontrolki i źródła danych, które byłyby zestandaryzowane i gotowe do pracy z narzędziem. Standaryzacja kontrolek sprawia, że łatwiej spakować je w biblioteki, i tego właśnie dokonaliśmy". Kontrolki i źródła znajdują się w dwóch odrębnych bibliotekach: Windows App Studio UWP Controls i Windows App Studio Data Sources. Każda z nich działa na zasadzie open source z licencją MIT i jest dostępna jako pakiety NuGet, mogące zasilić aplikację UWP Samples (o której przeczytacie jeszcze poniże). Zawartość bibliotek jest bezpłatna i można ją wykorzystać w dowolnym projekcie.
Windows App Studio UWP Samples (do pobrania ze Sklepu Windows) działa w zasadzie jako przeglądarka otwartych bibliotek, o których wcześniej była mowa. Dostępne tu źródła można wykorzystywać w swoich aplikacjach bez konieczności samodzielnego wpisywania choćby jednej linijki kodu. UWP Samples pozwala też zmieniać atrybuty kontrolek i sprawdzać, jak będzie to wyglądać w aplikacji, nawet przed uruchomieniem Visual Studio. Ponadto w aplikacji przeczytamy opisy wszystkich kontrolek i źródeł danych w bibliotekach.
Otwarte źródła - mimo wielu kontrowersji - przynoszą korzyści zarówno deweloperom, jak i użytkownikom końcowym. Użytkownik ma możliwość zapoznania się z kodem (a więc i działaniem aplikacji) i w razie potrzeby może zmienić ją od środka. Twórca oprogramowania może zaś przyjmować poprawki od społeczności użytkowników i w rezultacie tworzyć coraz lepszy produkt.