Zgodnie z przypuszczeniami DirectX 10.1 będzie drobną i logiczną ewolucją DirectX 10. Microsoft postawił przede wszystkim na elastyczność i jakość obrazu. Nowe funkcje będą obejmować osobne tryby blendingu dla różnych obiektów, lepsze sterowanie MSAA (Multi-Sampling AntyAliasing), więcej atrybutów wejścia-wyjścia VS, a także podniesione wymogi precyzji. Niektóre z nich, choć nie rewolucyjne, mogą być niezwykle przydatne w pewnych określonych scenariuszach. Prezentację Przyszłość DirectX (The Future of DirectX) z wykładu podczas tegorocznej konferencji GDC, określanej mianem "przez programistów dla programistów", można pobrać na witrynie Microsoft (j. ang.).
Warto przypomnieć, że nowy zestaw API (Application Programming Interface) został osadzony w sposobie działania Windows Vista i próżno szukać jego odpowiednika dla Windows XP. Ci, którzy nie zmigrowali do najnowszego systemu Microsoft, muszą zadowolić się DirectX 9.0c. Najnowsza wersja kompilacji bibliotek datowana jest na miesiąc luty 2007.