Japońscy deweloperzy krytykują Microsoft Points, uznając tę wirtualną walutę za bardzo niekorzystną dla lokalnych twórców gier. Chodzi o nieprecyzyjny system konwersji zarobionych na sprzedaży gier punktów na realne pieniądze.
Hiroyuki Maruyama, szef w firmie G.Rev wyraził na swoim Twitterze poirytowanie spowodowane sposobem wypłacania przez Microsoft pieniędzy japońskim deweloperom za uzyskane punkty Microsoft Points. Jego zdaniem zniechęca to lokalnych programistów do tworzenia gier dla Xbox 360. Silny jen i słaby dolar nas wyniszczają, ponieważ zarówno XBLA (Xbox Live Arcade) jak i DLC (Treści pobieralne) są "produktami eksportowymi". To dlatego deweloperzy w Japonii unikają tworzenia gier na Xbox 360. Gdy wydaliśmy Stranię na XBLA, przelicznik wynosił 1 dolar za każde 80 jenów. Jeśli Japończycy kupują nasze gry w walucie Microsoft Points, Microsoft płaci nam w dolarach. Poirytowanie to wynika z faktu, że Microsoft wypłaca wszystkim deweloperom XBLA kwoty w dolarach, stanowiące równowartość zgromadzonych Punktów Microsoft. W Japonii 1600 punktów kosztuje 2240 jenów, co przelicza się na 25 dolarów, podczas gdy ta sama liczba punktów w Stanach Zjednoczonych kosztuje tylko 20 dolarów. Gdy Japończycy kupują lokalne gry za 1600 punktów, wydają więc równowartość 25 dolarów, natomiast deweloperom, po przeliczeniu, wypłaca się ich tylko 20.
Wielu tamtejszych deweloperów XBLA popiera stanowisko Murayamy i nie są oni zadowoleni ze sposobu w jaki Microsoft zarabia dokonując tej konwersji. Platforma Xbox nie cieszy się w Japonii zbyt dużą popularnością, a takie zachowanie korporacji na pewno nie pomoże jej tam wypromować. Jednak twórcy ci, jak sami przyznają, są zniechęceni do pisania gier na Xbox 360 głównie ze względu na wysokie koszty łatania wydanych na tę platformę gier, a także koszty związane z publikacją i marketingiem.
Swego czasu dość głośno było o chęci całkowitego wycofania Microsoft Points ze wszystkich produktów korporacji. Microsoft wycofał je co prawda w zakresie muzyki i wideo, jednak nadal można za nie kupować gry dla Xbox 360, w tym liczne dodatki. Być może zmieni się to wraz z nadejściem nowej konsoli Xbox, zapowiadanej na koniec bieżącego roku.