Chociaż konferencja Microsoftu nie była już tak oczekiwana, jak dwie poprzednie (gigant z Redmond jest już wszak ze swoją maszynką na rynku pewien czas i nie ma ona przed nami zbyt wielu tajemnic), to również na niej nie zabrakło ciekawych informacji. Siłą rzeczy koncentrowały się one głównie wokół gier - to właśnie doskonałymi produkcjami na Xboksa 360 jego producent chce pomieszać szyki konkurencji. A co wśród nich?
Na pierwszym miejscu wymienić chyba należy Halo 3 - kontynuację słynnej Xboksowej serii FPS-ów. Jej kilkuminutowy trailer dostał owacje na stojąco. Zresztą nic dziwnego - niezwykle efektowny krajobraz zniszczonej planety, renderowany całkowicie w czasie rzeczywistym, musiał zrobić wrażenie. Ci jednak, który liczyli na premierę gry w okolicach debiutu PS3, muszą póki co powstrzymać swój entuzjazm - zwiastun zakończyła liczba 2007.
Z przyjemnością można też zauważyć, że nawet jeżeli pominąć Halo 3, to konferencja Microsoftu obfitowała w ciekawe tytuły. Spore wrażenie robił zaprezentowana na początku konferencji rozgrywka w Gears of War (chociaż stwierdzenie "druga generacja gier następnej generacji" jest jednak dość zabawne). Poza tym zapowiedziano kontynuację udanego RPG-a z pierwszego Xboksa - Fable 2 (po przejęciu Lionheadu przez giganta z Redmond było to dość oczywiste), wyścigową grę Forza Motorsport 2, tajemniczego jeszcze do niedawna Shadowruna, kolejne dzieło twórców gry Max Payne - Alan Wake, czy GTA 4 (zresztą owocem współpracy Microsoftu z twórcami tej hitowej serii - firmą Rockstar - ma być dodatkowo sprzedawana za pośrednictwem systemu Xbox Live "epizodyczna" gra, której szczegóły poznamy w najbliższym czasie). W sumie zaś firma zapowiada, że do świąt liczba gier na Xboksa 360 wzrośnie do 160.
A mowa tu jedynie o "dużych" grach. Poza tym sporo nowości czeka graczy w Xbox Live Arcade - części systemu Xbox Live, pozwalającej za niewielkie pieniądze ściągać klasyczne gry zręcznościowe czy dzieła niezależnych twórców. Peter Moore zapowiedział bardzo poważne rozbudowanie biblioteki dostępnych tytułów, dzięki współpracy z firmami Namco (Pac-Man, Galaga, Dig Dug...) Konami (Frogger, Super Frogger, Kontra...), Midway (Defender, Paper Boy, Ultimate Mortal Kombat...), Sega (Sonic the Hedgehog). Tytuły te mają zostać graficznie wzbogacone do standardu High Definition, a niektóre z nich zostaną zintegrowane z systemem Xbox Live, umożliwiając np. rozgrywkę multiplayer. Poza tym w Xbox Live Arcade pojawić ma się Lumines Live - wersja hitu z PSP wzbogacona o muzykę znanych wykonawców.
To tyle jeżeli chodzi o gry. Poza nimi, Microsoft zaprezentował również nowe akcesoria do swojej konsoli - bezprzewodową kierownicę z force-feedbackiem, bezprzewodowy zestaw słuchawkowy i kamerę Xbox Live Vision. Dzięki niej można będzie chociażby dodać własne zdjęcie do profilu, "umieścić się" w grze, czy nawiązać wzrokowy kontakt z przeciwnikiem podczas emocjonującej rozgrywki w pokera. Wszystkie trzy gadżety trafią do sprzedaży na jesieni. Przy okazji warto też wspomnieć o zapowiadanym już wcześniej zewnętrznym czytniku HD-DVD (jak zapewnia z całą mocą gigant z Redmond - wyłącznie do filmów) i 256-megabajtowej karcie pamięci.
Poza zapowiedziami związanymi z Xboksem 360, na konferencji dostaliśmy po raz kolejny obietnicę zwiększenia przez Microsoft wagi rynku gier PeCetowych. Spełnić ma ją nowy system operacyjny firmy, Windows Vista, dający zupełnie nowe możliwości twórcom gier dzięki platformie DirectX 10. Poza tym nowy OS z Redmond umożliwiać ma chociażby komunikowanie się komputera PC z Xboksem 360 - pozwalające na zobaczenie co aktualnie robią nasi znajomi na innej platformie czy np. edytowanie na PC wyglądu samochodów do gry Forza Motorsport 2 na konsoli.
Właściciele blaszaków dostaną też od Microsoftu to, co stało się jednym z hitów Xboksa 360 - gamer tagi ("wizytówki gracza") i powiązany z nimi system osiągnięć w grach, pozwalający zbierać punkty i "odznaczenia", widoczne w sieciowym profilu. Zresztą w ogóle cały system sieciowej społeczności graczy ma zostać zintegrowany w jedną dużą platformę, dostępną z PeCetów, Xboksów czy nawet komórek. Umożliwi to łatwy kontakt pomiędzy graczami niezależnie od posiadanego przez nich sprzętu. Zresztą to jeszcze nie wszystko - bo poza łatwym kontaktem Vista pozwalać ma nawet na wspólne granie właścicieli PeCetów i Xboksów 360. Na konferencji zostało to pokazane na przykładzie gry Shadowrun. Zresztą dzięki temu można mieć nadzieję, że przynajmniej część gier na Xboksa 360 pojawi się również na PC!
Czy nowe, doskonałe gry i obietnica zwiększenia znaczenia runku PeCetowego wystarczą Microsoftowi, by śmiało zawalczyć z konkurencją w postaci Sony i Nintendo? Kto wie. Gigant z Redmond od czasu premiery swojej pierwszej konsoli przeszedł naprawdę długą drogę, a jego wysoka pozycja wśród gigantów growej branży nikogo już specjalnie nie dziwi. Ostatecznie jednak o wszystkim zdecydują - jak zwykle - gracze.