Microsoft znany jest z dbałości o zawartość Sklepu Windows. Co jakiś czas organizowane są porządki i usuwane są aplikacje, które nie spełniają warunków, podszywają się pod znane produkty lub zostały zidentyfikowane jako szkodliwe oprogramowanie. Misję tę firma pełni bardzo skrupulatnie (niekiedy aż nazbyt), stąd utarte już określenie "czystki". Dziś na celowniku znalazły się aplikacje niskiej jakości.
Bezużyteczne i niefunkcjonalne oprogramowanie potrafi zaśmiecić wyniki wyszukiwania, przez co trudniej jest odnaleźć pożądaną aplikację od wiarygodnego producenta. Wiedzą o tym dobrze użytkownicy, którzy przeczesują dużo większe repozytoria (np. Google Play). Ruch, który wykonał Microsoft, nie jest bynajmniej bez precedensu - wczoraj podobną zapowiedź opublikował Apple. By zapewnić wysoką jakość oferty własnego sklepu, Microsoft usuwa niskiej jakości aplikacje. Jakie kryteria trzeba spełnić, by dostać się na czarną listę? Firma prezentuje listę wymagań w tym zakresie:
Ogólne zasady:
- Twoja aplikacja musi posiadać wyodrębnione i bogate w informacje metadane.
- Twoja aplikacja musi dostarczać wartościowego i wysokiego jakościowo doświadczenia użytkownika.
Specyficzne kryteria, które mogą odnosić się do twojej aplikacji:
- Upewnij się, że w tytule nie ma nazw podobnych do innej aplikacji lub usługi.
- Korzystaj z czytelnej i zdolnej do odróżnienia nazwy.
- Użyj ikony, która w unikalny sposób identyfikuje aplikację, by można ją było łatwo odróżnić od innych aplikacji.
- Dostarcz opisu, który będzie czytelny, odpowiednio zwięzły i łatwy do zrozumienia.
- Użyj opisu, który dostarcza klientom na tyle dużo informacji, by można było zrozumieć, co robi aplikacja.
- Upewnij się, że opis jest adekwatny do funkcji i funkcjonalności twojej aplikacji.
- Wybierz zrzuty ekranu, które przekazują klientom użyteczne informacje o działaniu aplikacji i kluczowych funkcjach.
- Upewnij się, że zrzuty ekranu przedstawiają realne funkcje i zawartość aplikacji.
- Zapewnij klientom wartościowe doświadczenie.
- W zatłoczonych segmentach Sklepu dostarcz dodatkowych, wartościowych funkcji, które wyróżniają się na tle innych aplikacji.
Tak sprecyzowane zasady dokładnie wyjaśniają, co Microsoft ma na myśli, pisząc o niskiej jakości oprogramowaniu. Podjęty przez firmę ruch można jednak uznać za dość agresywny, jako że deweloperzy nie zostali wcześniej ostrzeżeni o nadchodzących czystkach. Gdy aplikacja trafiła na celownik, twórca otrzyma komunikat z hasłem Unpublished - by przywrócić widoczność aplikacji, należy zaktualizować jej właściwości z uwagą na wyszczególnione na liście kryteria.