Wielu obserwarotów przemysłu jest zgodnych co do tego, że numerami jeden i dwa wśród dostawców usług w chmurze są Amazon i Microsoft. Obie firmy oferują infrastrukturę-jako-usługę (IaaS) i platformę-jako-usługę (PaaS). Obie dzielą wiele podobnych usług. Czym więc Microsoft Azure wyróżnia się na tle Amazon AWS?
Na pytanie to odpowiada Scott Guthrie, wicedyrektor wykonawczy z grupy Cloud and Enterprise w Microsoft. Najważniejszym wyróżnikiem jest według niego hybrydowe podejście do chmury, zwłaszcza z punktu widzenia klienta biznesowego. Kolejny i naszym zdaniem dużo ciekawszy wyróżnik dotyczy wczesnych inwestycji Microsoft w segment Internet of Things, zwany Internetem Przedmiotów lub Internetem Rzeczy. "Wiele inwestowaliśmy we wczesny IoT" - mówi Guthrie - "i podobnie jak BMW, Rolls-Royce, GE lub inni zdobywcy IoT, czasami gdy jesteśmy pierwsi na rynku w jakiejś szczególnej kategorii - czy jest to IoT, czy nasz nowy serwis Data Lake, który wystartuje jesienią - sądzę, że to całkiem wyróżniające. [Power] BI jest kolejnym obszarem, który nas wyróżnia". Warto tu dodać, że usługi Data Lake Analytics oraz Data Lake Store znajdują się obecnie w fazie Preview, a znacznik ten najwyraźniej zniknie w czasie zbliżającej się konferencji Ignite.
Istnieje już pewna liczba usług zorientowanych na IoT w chmurze Azure, wliczając w to Azure IoT Hub do łączenia, monitorowania i kontrolowania "przedmiotów"; Event Hubs do telemetrii; Stream Analytics do przetwarzania strumieni danych w czasie rzeczywistym; Machine Learning do prognowozania i analizowania, oraz Notification Hubs. Amazon także uruchomił podobny serwis - AWS IoT - w grudniu 2015 roku. Microsoft zapowiedział swój podstawowy pakiet Azure IoT Suite w marcu 2015 roku i udostępnił go we wrześniu tego samego roku. Firma jednak już wcześniej współpracowała w obszarze IoT - m.in. z Thyssenkrupp Elevator.
Microsoft może poszczycić się średnio ponad 120 tysiącami nowych kont, zakładanych każdego miesiąca w Azure. W chmurze znajduje się teraz 1,6 mln baz danych, każdego tygodnia wysyła się trylion powiadomień IoT, a ponad 5 mln organizacji traktuje Azure jako swój podstawowy serwer. Blisko 40% przychodów Azure pochodzi od startupów i dostawców oprogramowania. Microsoft szacuje, że wśród klientów Azure znajduje się około 4 mln deweloperów.