Bing zadaje dodatkowe pytania, by doprecyzować wyszukiwanie

Bing zadaje dodatkowe pytania, by doprecyzować wyszukiwanie

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 2/17/2020, 12:18 PM

Liczba odsłon: 1295

Microsoft zawsze szuka sposobów, aby ulepszyć doświadczenie wyszukiwania w Bing. Wyszukiwarka coraz lepiej wie, o co nam chodzi, a gdy nie wie, może o to zapytać. Takie działanie zaobserwowali użytkownicy w przypadku bardziej ogólnych zapytań, np. o niebieski ekran śmierci (BSOD). By zawęzić obszar poszukiwań, Bing może zadać dodatkowe pytania, np. jakiej wersji Windows to dotyczy. Wówczas wystarczy kliknąć jedną z sugerowanych odpowiedzi.

Inne ciekawe przykłady takiego doprecyzowania to wyszukania "prezentów na 20 rocznicę", gdzie Bing pyta, czy mają być dla żony, czy dla męża, albo o suknie ślubne, gdzie Bing zapyta, czy mamy na myśli jakiś motyw — letni, nowoczesny, plażowy, retro etc. Co ciekawe, nie jest tylko tak, że wyszukiwarka podsunie kilka słów kluczowych, ale też zada adekwatne pytanie. Jaka technologia za tym stoi? Tego dowiemy się z artykułu Generating Clarifying Questions for Information Retrieval autorstwa inżynierów z Microsoft Research, którego streszczenie tu zacytujemy.

Zapytania wyszukiwarki są zwykle krótkie, a zasadnicza intencja użytkownika może być dwuznaczna. Dla silników wyszukiwania wyzwanie stanowi przewidzenie możliwych intencji, z których tylko jedna może dotyczyć bieżącego użytkownika. Aby rozwiązać ten problem, silniki wyszukiwania zwykle dywersyfikują listę wyników i prezentują dokumenty adekwatne do wielu intencji zapytania. Alternatywnym podejściem jest zadanie pytania użytkownikowi, by wyjaśnić jego potrzebę informacji. Zadawanie pytań wyjaśniających jest szczególnie ważne w scenariuszach z interfejsami o "ograniczonym paśmie", np. tylko głos albo urządzenia z małym ekranem.
— H. Zamani, S. Dumais, N. Craswell, P. Bennett, G. Lueck, Microsoft Research

Nie jest chyba zaskoczeniem, że system pytań rozwija się poprzez maszynowe uczenie (machine learning), a konkretnie przy zastosowaniu jednej z jego metod, zwanej uczeniem przez wzmacnianie (reinforcement learning). Należy się więc spodziewać, że z biegiem czasu zadawane pytania i proponowane odpowiedzi będą dobierane jeszcze trafniej. Niestety, korzystając z polskiej wersji wyszukiwarki, takich pytań jeszcze nie otrzymaliśmy, ale w przypadku Bing to również nie jest zaskoczeniem.