Auto HDR i dwa razy więcej fps-ów we wstecznej zgodności na Xbox Series X/S

Auto HDR i dwa razy więcej fps-ów we wstecznej zgodności na Xbox Series X/S

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 10/13/2020, 7:33 PM

Liczba odsłon: 3043

Program wstecznej zgodności (Backward Compatibility Program) już na Xbox One pozwolił wyciągnąć więcej z gier, które zostały wydane na oryginalnego Xboksa lub Xboksa 360 i musiały liczyć się z ich ograniczeniami. Dzięki temu wiele z tych tytułów zyskało drugie życie. Jako że już za niecały miesiąc premiera konsol nowej generacji — Xbox Series X i Series S — ulepszenia czekają również wsteczną kompatybilność. Microsoft zapewnia m.in. o automatycznym HDR, filtrowaniu anizotropowym 16x i płynniejszym obrazie dzięki podwojeniu liczby klatek na sekundę.

Microsoft ujawnił dziś więcej szczegółów o tym, jak gry z poprzednich generacji Xbox będą działać na nowych konsolach. Xbox Series X i Series S w dniu premiery będą obsługiwały tysiące gier, z których wszystkie będą mogły wykorzystywać pełną moc procesora, karty graficznej i dysku SSD. Oprócz krótszych czasów ładowania i stabilniejszego współczynnika fps, konsole nowej generacji wprowadzają również tryb Auto HDR w ramach wstecznej zgodności. Poprawi to jakość wizualną gier, które były dostarczane, nim High Dynamic Range (HDR) stał się popularną technologią stosowaną w telewizorach i monitorach. Funkcjonalność ta będzie działać we wszystkich grach poprzednich generacji, również wydanych na pierwszego Xboksa z 2001 roku, takich jak Fusion Frenzy.

Program wstecznej zgodności Xbox - Auto HDR

Na zrzutach ekranu powyżej widzimy, jak tryb automatycznego HDR rozjaśnia kolory w niektórych obszarach, a wszystko to bez drastycznej zmiany artystycznej wizji deweloperów. Microsoft wyjaśnia, że Auto HDR jest zaimplementowany w systemie, więc deweloperzy nie muszą aktualizować gier, aby skorzystać z tej funkcji. Microsoft wprowadził też nową technologię umożliwiającą podwojenie liczby klatek na sekundę w wybranych grach starszych generacji. Zapewni to niezwykle płynne doświadczenia wykraczające poza to, co mogła wcześniej zapewnić oryginalna gra, dzięki możliwościom sprzętowym - wyjaśnia Peggy Lo, Compatibility Program Lead w Xbox. Takie zdublowanie fps-ów działa np. w Fallout 4, który na Xbox Series S renderuje się w 60 klatkach na sekundę. Warto wspomnieć, że nawet na Xbox One X tytuł posiada blokadę 30 fps.

Microsoft poinformował też, że tzw. "Heutchy Method", której zespół Xbox użył wcześniej do ulepszania wybranych tytułów z Xbox i Xbox 360, wzbogacając je o grafikę 4K, będzie nadal używana na konsolach nowej generacji. Szereg gier ze wsteczną zgodnością będzie mógł działać w rozdzielczości 1440p na Xbox Series S i 4K na Xbox Series X, a prawie wszystkie gry z etykietą "Backward Compatibility" otrzymają również lepszą jakość obrazu dzięki filtrowaniu anizotropowemu 16x.

Program wstecznej zgodności Xbox - filtrowanie anizotropowe

Jak zapewnia Peggy Lo, uruchamianie starszych gier będzie tak samo proste i magiczne, jak zawsze było: Po prostu umieść w Xbox Series X swój ulubiony dysk z grą wstecznie zgodną z Xbox One, Xbox 360 lub oryginalnego Xboksa, zainstaluj grę i jesteś gotowy do gry. Twoja cyfrowa biblioteka natychmiast się pojawi i będzie gotowa do pobrania na konsolę, gdy się zalogujesz. Co ciekawe, na graczy korzystających nadal z Xbox 360 czeka możliwość bezpłatnego zapisywania save'ów w chmurze, tak aby można było kontynuować grę już na nowej konsoli. Oczywiście program wstecznej zgodności nie wymaga żadnych dodatkowych opłat za gry, które już wcześniej kupiliśmy.