W reklamie z kultowej serii "Mac vs PC" firma z Cupertino krytykowała Vistę za wymaganie zgody na wszystko. UAC istotnie był uporczywy i zaburzał nasz przepływ pracy, wyświetlając swoje okna nawet przy błahych czynnościach. Podczas gdy spot "Get a Mac – Vista Vs Mac – Security" ukazał się w okolicach premiery Visty, użytkownicy przypomnieli sobie o nim właśnie teraz, gdy Apple wypuścił publicznie aktualizację macOS Catalina. Dostarcza ona szereg nowości, w tym mechanizm chroniący przed nieautoryzowanymi instalacjami, mocno przypominający niesławny UAC.
Użytkownicy nowej wersji systemu od razu zauważyli, że prosi on teraz o zgody znacznie częściej. Opinie jak zwykle są podzielone. Niektórzy twierdzą wręcz, że korzystanie z macOS stało się przez to koszmarem. Inni dostrzegają jednak zalety mechanizmu — w końcu dzięki niemu system jest bezpieczniejszy. Nie ma przy tym wątpliwości co do tego, że Apple nie po raz pierwszy wzorował się na funkcji Microsoftu... także jeśli chodzi o kuriozalność powiadomień, np. "Aktualizacja oprogramowania Firefox nie może zostać otwarta, ponieważ Apple nie może jej sprawdzić pod kątem złośliwego oprogramowania. To oprogramowanie musi zostać zaktualizowane. Skontaktuj się z deweloperem, by uzyskać więcej informacji". Apple, please!
Remember when we all laughed about the UAC dialogs in Windows Vista? #osx #catalina pic.twitter.com/vvVT3zU5Ju
— Jens C. (@jensc) July 3, 2019
Adaptacja wcześniej krytykowanych i wyśmiewanych rozwiązań to w świecie big tech chleb powszedni. W tym roku mieliśmy z tym do czynienia przynajmniej dwukrotnie. Najpierw Samsung usunął reklamy, w których wyśmiewa brak gniazda jack u Apple'a, i sam się go pozbył, a później Microsoft zapowiedział pierwszy tablet Surface pozbawiony wyjścia słuchawkowego — za to z możliwością podłączenia dongla, oczywiście kupowanego oddzielnie. Apple natomiast znany jest z kopiowania inspirowania się patentami Microsoft Surface.