Webinary w ostatnich latach zyskały na popularności, a to za sprawą trwającej pandemii. Kursy, szkolenia, spotkania biznesowe czy prezentacje produktów online bez wychodzenia z domu stały się jedną z wygodniejszych opcji komunikacji dla sprzedawców, marketingowców czy nauczycieli. Co konkretnie kryje się za pojęciem "webinarium"? Kiedy warto przeprowadzać je samemu i czy jest sens brać w nich udział, szczególnie teraz, podczas pandemii?
Webinar — co to jest?
Webinar lub też webinarium to połączenie 2 słów — web i seminar. W praktyce oznacza to po prostu seminarium organizowane online przy pomocy multimediów na przeznaczonej do tego platformie. Osoba, która prowadzi takie spotkanie, wyposażona jest w niezbędne do tego akcesoria, czyli laptopa, kamerę, mikrofon, materiały dydaktyczne, np. prezentacje itp. Jej celem jest przekazanie swojej wiedzy w sposób angażujący odbiorców, niezależnie od tego, czy prowadzi webinar edukacyjny dla studentów, czy szkolenie wewnętrzne dla pracowników.
A czym webinar różni się od wideokonferencji? Dla wielu osób mogą to być spotkania podobne, jednak są pewne subtelne różnice. Wśród nich wymienia się liczbę organizatorów. W przypadku webinariów mogą to być nawet 3-4 osoby. Reszta uczestników ma wyłączone kamerki i mikrofony, co nie znaczy, że ograniczona jest możliwość interakcji. Uczestnicy webinaru mogą poprosić o głos, napisać wiadomość na czacie lub wysłać pytanie do osoby prowadzącej. Nieco inne reguły panują przy wideokonferencjach. Prowadzi je tylko 1 osoba, a reszta uczestników ma włączone kamerki i mikrofony, zatem mogą cały czas realnie uczestniczyć w spotkaniu, zadawać pytania i prezentować swoje poglądy na dany temat.
W dobie pandemii webinary zaczęły odgrywać ważną rolę na różnych przestrzeniach. To dało się zauważyć po wprowadzeniu nauki zdalnej oraz pracy na home office. Webinary edukacyjne zyskały na popularności w różnych grupach odbiorców, wśród uczniów, studentów, ale też osób, które chcą zdobyć nowe kompetencje. Webinary biznesowe, które można prowadzić np. w Microsoft Teams, zaczęły być natomiast częściej organizowane w konkretnych branżach. Zastąpiły one tradycyjne spotkania, na których specjaliści wymieniali się poglądami czy pomysłami face to face.
Webinary coraz częściej służą też marketingowi i reklamie. Więcej firm decyduje się na organizację webinarów produktowych, na których przedstawiają nowe produkty lub usługi. Takie spotkania to korzyści dla obu stron. Uczestnicy dowiadują się o nowym produkcie, a organizatorzy mają szansę otrzymać wartościowy feedback.
Webinar — darmowa dawka wiedzy
Webinary to niemal nieograniczone źródło wiedzy i to z różnych dziedzin. Większość z nich to darmowe webinaria, z których skorzystać może w zasadzie każdy, wystarczy mieć dostęp do Internetu. A jak to jest z poziomem przekazywanej wiedzy? Czy faktycznie przekazywane treści mogą podnieść nasze kwalifikacje? To zależy od webinaru. Decydując się na wzięcie udziału w szkoleniu online, warto wcześniej sprawdzić, kto jest organizatorem webinaru, czy jest to znana firma lub instytucja, która słynie z przeprowadzania merytorycznych szkoleń.
Warto też zweryfikować prowadzących, czy są ekspertami w danej branży, jakim doświadczeniem mogą się pochwalić, czy są jedynie teoretykami, czy też praktykami. W Internecie są też dostępne płatne webinary, jednak trzeba pamiętać, że nie są one gwarancją wysokiego poziomu szkolenia.
Dlaczego warto korzystać z webinarów?
Webinary dają wiele korzyści zarówno uczestnikom, jak i organizatorom. Dla tej pierwszej grupy zaletą będzie oczywiście zdobycie wiedzy i nowych kompetencji bez wychodzenia z domu. Jeszcze więcej zyskać mogą firmy. Do czego mogą one wykorzystać webinary?
Firmy i organizacje dzięki szkoleniom i spotkaniom online budują swój wizerunek jako ekspertów w sieci, mogą pozyskać nowych klientów, budować relacje z odbiorcami, zwiększyć bazę adresów e-mail. Każdy webinar może być punktem przemyślanej strategii marketingu internetowego.
Webinary przydają się także w prowadzeniu firmy, zwłaszcza w trakcie pandemii. W ten sposób można przeprowadzać szkolenia pracowników i członków zespołów oraz onboarding nowych osób w firmie.
Najpopularniejsze rodzaje webinarów - 3 przykłady
Otwarty wykład
Otwarty wykład to bardzo popularna forma webinaru. Głównie znajduje zastosowanie w edukacji. W ten sposób mogą być przeprowadzane wykłady podczas nauki zdalnej. Jest to jednak forma mało angażująca uczestników, nie wymaga większego skupienia, przez co może być zwyczajnie nudna. Ratunkiem może być jednak wyjątkowo charyzmatyczny prowadzący, który przekaże wiedzę w interesujący sposób.
Pokaz slajdów
Ta forma cieszy się sporym zainteresowaniem wśród organizatorów różnych branż. Firmy, organizacje, instytucje naukowe itp. chętnie decydują się na webinary online właśnie za pomocą pokazu slajdów w programie PowerPoint, zintegrowanym z Microsoft Teams. To forma bardzo wygodna, ponieważ wcześniej przygotowywana jest prezentacja, którą uzupełnia często wykład prowadzącego. Na slajdach poza treścią umieszcza się angażujące treści, np. filmiki, memy, grafiki, które mają na celu zaciekawienie odbiorcy. Często też przy tego rodzaju webinarach uczestnicy mają możliwość zadawania pytań przez zgłoszenie ich organizatorowi lub w specjalnym czacie.
Q&A
Questions and answers to forma webinaru prowadzona przez ekspertów, np. prawników, księgowych, marketingowców itp. Wymaga ona doskonałej wiedzy w danej branży, co pozwoli na odpowiadanie na pytania na bieżąco. Najczęściej pojawiają się one w czacie, a prowadzący bezpośrednio na nie odpowiada. Może przy tym posługiwać się dodatkowymi materiałami, które przedstawi, udostępniając uczestnikom ekran. To wymagająca forma dla organizatorów, ale wartościowa dla odbiorców, ponieważ mogą szybko uzyskać odpowiedzi na nurtujące ich pytania.
Webinary — czy warto je organizować i brać w nich udział?
Webinary to wartościowa forma komunikacji zarówno ze strony uczestników, jak i organizatorów. Osoby, które biorą w nich udział, mogą często za darmo dowiedzieć się wielu merytorycznych rzeczy na tematy, które naprawdę ich interesują. Z punktu widzenia firmy natomiast warto w ten sposób budować wizerunek eksperta, powiększać stale bazę odbiorców, budować z nimi relacje, a nawet podnosić sprzedaż w firmie. Będąc specjalistą w danej branży, przy niewielkim nakładzie czasu i pracy, można zyskać naprawdę skuteczne i wartościowe wsparcie marketingu.
Zachęcamy do obejrzenia webinarów przygotowanych przez naszych ekspertów z CentrumXP:
- WEBINAR: Microsoft Office 2021, czyli wszystko o najnowszym pakiecie biurowym
- WEBINAR: 11 rzeczy, które musisz wiedzieć o Windows 11
- WEBINAR: Jak pracować zdalnie z Microsoft Teams?
Źródło: opracowanie własne
CentrumXP - więcej niż licencje
Czy wiesz, że w Sklepie CentrumXP znajdziesz nie tylko licencje Microsoft, ale także nowoczesne usługi oraz szkolenia zaprojektowane z myślą o dynamicznie rozwijającym się biznesie? Zespół ekspertów z CentrumXP & Onex Group pomoże Twojej firmie m.in. w wykonaniu migracji skrzynek pocztowych do Exchange Online i skonfigurowaniu domeny w Microsoft 365, a także przeprowadzi kompleksowe szkolenie z wykorzystania usług i aplikacji Microsoft 365. Sprawdź naszą ofertę lub skontaktuj się z nami, a przygotujemy dla Ciebie indywidualne rozwiązanie.