Xbox One X podoła streamingowi w jakości 4K przy 60 fps

Xbox One X podoła streamingowi w jakości 4K przy 60 fps

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 6/16/2017, 3:48 PM

Liczba odsłon: 2325

Uchodzący za najpotężniejszą konsolę w historii Xbox One X można pokrótce opisać za pomocą dwóch znaków: 4K. Synonim bezkompromisowej jakości, wysokiej rozdzielczości i równie wysokiej mocy obliczeniowej stał się cechą charakterystyczną niemal każdego rozwiązania, które umożliwia Xbox One X. Do niedawna pewne wątpliwości budziła tylko rozdzielczość nagrywania rozgrywek i streamingu. Te jednak zostały rozwiane przez Mike'a Ybarrę.

Potwierdził on jednoznacznie, że "Nagrywanie wideo odbywa się w 4k/60", z kolei "Streaming działa w 720/1080p. Streaming 4k jest limitowany przepustowością łącza zarówno po stronie hosta, jak i punktu końcowego. Obserwujemy to". Dlaczego więc 4K nie jest domyślną jakością streamingu? W przypadku Xbox One X nie wynika to z problemów technicznych urządzenia, lecz z ograniczonych standardów sieciowych. Łącza internetowe rzadko kiedy mogą podołać transferowi wideo w rozdzielczości 4K przy 60 klatkach na sekundę, dlatego domyślne rozdzielczości to 720p i 1080p, uchodzące już za standard. Ograniczenia tkwią też w... ekranach telewizorów i monitorów, które w większości nie są jeszcze gotowe na 4K. Jakość Full HD powinna więc być zadowalająca przede wszystkim dlatego, że z typowego konsumenckiego sprzętu i tak nie sposób wycisnąć więcej.

Pytania o streaming w 4K pojawiły się po tym, jak Microsoft po raz pierwszy poprowadził go na swojej własnej platformie Mixer, transmitując briefing Xbox na E3 2017. Jak to zwykle bywa w przypadku Microsoft, firma nie strzeże zazdrośnie technologii, których sama używa, lecz dzieli się nimi z użytkownikami. Można więc powiedzieć, że Xbox One X wykracza poza dzisiejsze standardy, a jego skrojone na wyrost możliwości spowszednieją dopiero za kilka lat.