Recenzja Microsoft RalliSport Challenge

Recenzja Microsoft RalliSport Challenge

 Andrzej Krawczyk
Andrzej Krawczyk
00:00
26.12.2007
2998 wyświetleń

Gra Microsoft RalliSport Challenge miała swoją premierę w końcówce 2002 roku. Amerykański gigant znakomicie rozeznał rynek, wydając patronowany swoją nazwą produkt, w przededniu przeciągającej się premiery Colin McRae Rally 3. Tym samym monopolista z Redmond przykuł uwagę tysięcy zniecierpliwionych miłośników rajdów samochodowych na swój tytuł.

RalliSport Challenge jest grą wyścigową, w której wcielamy się w rolę kierowcy rajdowego. Twórcy gry postawili na oryginalność swojego dzieła, zatem znajdziemy tutaj wiele nowatorskich rozwiązań, aczkolwiek nie zawsze wnoszących sporo do jakości produktu. Podczas rozgrywki do dyspozycji mamy aż 29 różnych, oryginalnych samochodów, poczynając od Forda Escorta, na Toyocie Tacomie kończąc. W odróżnieniu od innych symulatorów rajdów, w RalliSport Challenge oprócz standardowej walki z czasem w pojedynkę, dostępne również są takiego rodzaju wyzwania, jak wyścig wspólny czy wspinaczka górska. Łączna ilość tras opiewa na wartość 48, a więc całkiem sporo. Wyścigi będziemy odbywać w bardzo zróżnicowanym terenie, zarówno na lodzie, pustyni, jak i w terenach górskich.

Wymagania gry

Aby móc cieszyć się emocjonującymi wyścigami rajdowymi, musimy posiadać odpowiedni sprzęt: minimum 800 MB miejsca na dysku potrzebnego na instalację RalliSport Challenge, 64 MB pamięci RAM oraz procesor o taktowaniu minimum 450 MHz. Zalecanymi parametrami są jednak: 1,9GB miejsca na dysku (pełna instalacja), procesor o częstotliwości 600 MHz oraz 64 MB pamięci użytkownika.

Pierwsze kroki

Po uruchomieniu gry oraz prześledzeniu dosyć starannie przygotowanego intra, ujrzymy ekran powitalny gry.

Znajdziemy tutaj zaledwie trzy pozycje. W przypadku, gdy natychmiast chcemy rozpocząć ściganie się, wybieramy opcję Instant Action. W efekcie zostaniemy przeniesieni na losowo wybraną trasę, zasiadając za kierownicą przypadkowego samochodu. Aby jednak w pełni podziwiać możliwości RalliSport Challenge wybieramy Start Game, a następnie zakładamy swój profil, w którym odnotowywane będą nasze dotychczasowe osiągnięcia.

Możliwości gry

Po założeniu profilu przechodzimy do głównego menu gry. Microsoft RalliSport Challenge oferuje graczom 3 odmiany rozgrywki w pojedynkę. Są to: Single Race, Time Attack oraz Career.

Zdecydowanie najciekawszym trybem gry jest kariera (Career). Wybierając ten rodzaj rozgrywki, wcielamy się w postać zawodowego kierowcy rajdowego, rywalizując z najlepszymi o puchary oraz prestiż. Sam przebieg kariery został podzielony na 4, odpowiadające umiejętnościom gracza, klasy: Pro, Expert, Classic oraz Unlimited. W każdej z nich znajdziemy kilka turniejów, składających się z wielu odcinków specjalnych oraz wyścigów. Celem gracza jest oczywiście ich wygrywanie, za które otrzymujemy skrzętnie przeliczaną ilość punktów. Ich liczba zależy przede wszystkim od pozycji w turnieju, ale również od osiągnięć w pojedynczym wyścigu: zajętego miejsca, uszkodzeń pojazdu, maksymalnej prędkości lub czasu najszybszego okrążenia. Przekroczenie ustalonego limitu punktów prowadzi do awansu do nowej klasy, a co za tym idzie, odkrycia nowych tras oraz samochodów, także dla pozostałych trybów gry. Dotychczasowe osiągnięcia, związane z pokonywaniem kolejnych etapów turniejów, zapisywane są automatycznie. Dzięki takiemu rozwiązaniu gra staje się o wiele ciekawsza, gdyż jako gracze, nie możemy rejestrować stanu gry po każdym udanym wyścigu. Oczywiście możliwe jest poprawianie całych turniejów, jednak z pewnym ryzykiem. Jeśli bowiem nie uda nam się pojechać lepiej, zapisane punkty będą dotyczyć ostatniego, niekoniecznie najlepszego podejścia. Tryb kariery zawiera wszystkie trasy dostępne w grze, a także wszystkie pojazdy. Oczywiście na samym początku "wielkiego ścigania" wybór zarówno jednych, jak i drugich, będzie znacznie ograniczony. Pierwsze turnieje nie będą należały do trudnych, podobnie jak opanowanie umiejętności prowadzenia dostępnych samochodów.

Pod nazwą Single Race kryje się tryb gry pojedynczego wyścigu. Decydując się na tą pozycję, w kolejnym kroku, wybieramy jeden spośród czterech rodzajów wyścigów dostępnych w grze. Do wyboru mamy: Rally, Hill Climb, Ice Racing oraz Rallycross. O ile w trybie kariery trasy z pierwszych dwóch kategorii pokonujemy samotnie, o tyle w przypadku Single Race wszystkie z nich przemierzamy startując z jednej kreski z przeciwnikami. I tak, wariant Rally dotyczy konwencjonalnych wyścigów rajdowych, podzielonych na odcinki specjalne, dostępnych w trzech różnych lokalizacjach. W kategorii Hill Climb znajdziemy specyficzne trasy, w których start i meta położone są na dwu odmiennych wysokościach względem poziomu morza, dzięki czemu wyścig przybiera formę wspinaczki, bądź też bardzo szybkiego zjazdu. Wariant Ice Racing dotyczy zimowych wyścigów na spowitym lodem torze zamkniętym, Rallycross natomiast oferuje ściganie się z przeciwnikami, na torach złożonych z dwóch rodzajów nawierzchni. Po wnikliwej selekcji konkretnego wyzwania przychodzi czas na wybór samochodu, którym będziemy się poruszać.  Do dyspozycji mamy ponad 20 oryginalnych pojazdów. Są to: Ford Escort, Volkswagen Beetle, Toyota Corolla, Peugeot 206, Mitsubishi Lancer EVO VI, Subaru Impreza, Ford Focus, Peugeot 306, Saab TI6, Opel Astra, Citroen Xsara, Mitsubishi Lancer EVO 6.5, Lancia Delta, Nissan Skyline, Metro ER4, Peugeot 205, Audi Quattro, Peugeot 405, Suzuki Grand Vitara oraz Toyota Tacoma. Niektóre z nich występują w dwóch wersjach w zależności od przeznaczenia do jakiego są używane. Po dokonanym wyborze zostajemy przeniesieni na wybrany wcześniej szlak. Dostępność wszystkich tras oraz pojazdów jest uzależniona od osiągnięć gracza w trybie kariery.

Tryb Time Attack polega na samodzielnym wyścigu z czasem, będącym rekordem trasy. Podobnie jak w Single Race, także tutaj najpierw wybieramy trasę, a następnie pojazd. Dostępność obu zależy od osiągnięć gracza w trybie kariery.

Dla osób, które nie lubią rywalizować z bezmyślną maszyną, producenci stworzyli także tryb Multiplayer, pozwalający ścigać się z "realnymi" przeciwnikami. Turnieje możemy organizować dla maksymalnej liczby 16 graczy, ale niestety tylko poprzez sieć LAN. Warunkiem takiej rozgrywki jest posiadanie tylu kopii gry, ilu użytkowników zamierza ze sobą rywalizować. Jako host możemy wybrać rodzaj wyzwania: konkretną trasę, ich zestaw, bądź losowy wybór wyścigów. Sporym minusem jest jednak brak możliwości zmiany samochodu w trakcie trwania turnieju. Założona przez nas gra może dopuszczać zderzenia, bądź też traktować rywali jak cienie.

Dodatkowe opcje

Wśród dodatkowych opcji, te najciekawsze znajdziemy w menu Extras. Aby przejrzeć najlepsze wyniki uzyskiwane przez różnych graczy na poszczególnych trasach wybieramy kontrolkę View Records. Pozycja Race Ghosts natomiast, pozwoli nam dokładnie prześledzić przebieg najlepszych wyścigów.

Opcje odpowiedzialne za konfigurację znajdziemy wybierając kontrolkę Options z głównego menu gry. Zmodyfikujemy tu takie parametry, jak kursory odpowiedzialne za sterowanie, wyświetlaną grafikę oraz efekty dźwiękowe. W podmenu Display Options ustalimy rozdzielczość gry, jakość tekstur, a także interfejs użytkownika włącznie z dostępnymi kamerami, mapami oraz jednostką prędkości pokazywaną podczas jazdy samochodem. Kontrolka Sound Options, natomiast, zawiera ustawienia dotyczące dźwięku w grze. Za jej pomocą dopasujemy rodzaj, jakość oraz głośność dźwięków słyszanych nie tylko podczas wyścigu.

Realizm

RalliSport Challenge jest grą dosyć nietypową, której pomimo pewnych cech nie możemy jednak zaliczyć do kategorii symulatorów. Otóż prowadzony przez nas samochód jest w zasadzie niezniszczalny. Uderzając w drzewa, zahaczając o krzewy, czy nawet lądując nim w rowie, nie zobaczymy żadnych większych usterek zarówno w wyglądzie jak i zachowaniu pojazdu. O ile łatwo zbić reflektory oraz szyby bolidu, a także delikatnie powyginać karoserię, o tyle nie da się niestety wrakiem przyjechać na linię mety. Sam pojazd zachowuje się często wbrew prawom fizyki, i nawet setki zderzeń czołowych nie powodują gorszego panowania nad nim. Opisane powyżej cechy prowadzą do zakwalifikowania RalliSport Challenge do kategorii gier zręcznościowych. Realizm gry poprawia nieco możliwość odpowiednich ustawień samochodu np. zmiany zawieszenia, opon itd. Odpowiednia ich konfiguracja, pozwala nie tylko na lepszą kontrolę nad wozem, ale również osiąganie lepszych czasów.

Podsumowanie

Microsoft RalliSport Challenge jest grą mimo wszystko dość oryginalną. Do jej atutów należą, przede wszystkim, znakomita grafika, efekty dźwiękowe, a także olbrzymie pole do popisu, jakie stanowi 48 odmiennych tras i 29 samochodów o bardzo zróżnicowanych parametrach. Nawiązując do oprawy graficznej RalliSport Challenge, szczególną uwagę zwracamy na pieczołowicie odwzorowane otoczenie, w którym się poruszamy. Przemierzając górskie bądź pustynne trasy, nie sposób choćby na chwilę nie odwrócić wzroku od trasy, by przypatrywać się specyficznej przyrodzie występującej w danym rejonie świata. Także samochody do złudzenia przypominają oryginalne bolidy. Efekty dźwiękowe dostępne w grze podnoszą realizm rozgrywki, a muzyka, domyślnie włączona podczas wyścigu, jeszcze bardziej "nakręca" rywalizację. Jeśli chodzi o trudność rozgrywki, to wybierając poziom Normal, spędzimy nad grą naprawdę mnóstwo godzin, a w konsekwencji poznamy każdy zakręt nawet najbardziej znienawidzonej trasy. Microsoft RalliSport Challenge to rozrywka na długie miesiące, tak więc polecamy ją każdemu, a nie tylko miłośnikom rajdówek.


Spodobał Ci się ten artykuł? Podziel się z innymi!

Źródło:

Polecamy również w kategorii Microsoft RalliSport Challenge