Microsoft zapłaci za wykorzystanie patentów w Halo, Sea of Thieves i Forza?

Microsoft zapłaci za wykorzystanie patentów w Halo, Sea of Thieves i Forza?

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 4/30/2018, 9:08 PM

Liczba odsłon: 2012

Co wspólnego mają kwestie amerykańskiego prawa patentowego i rzekomego niedostatku tytułów ekskluzywnych na Xbox One prócz tego, że na oba tematy można rozprawiać godzinami? Otóż naruszenie prawa patentowego przez Microsoft mogło być jedną z przyczyn, które hamują rozwój produktów dostępnych na wyłączność dla Xbox One. Teoria teorią, tymczasem zobaczmy, o jakie patenty chodzi i kto ma z ich tytułu roszczenia.

Microsoft Xbox One + PC

Terminal Reality, autorzy silnika Infernal Engine, wnieśli pozew przeciwko Microsoft, jako studio deweloperskie będącego notabene jednym z posiadaczy licencji silnika. Przedmiotem roszczeń są dwa patenty zawarte w Infernal Engine. Ich właściciele uważają, że Microsoft naruszył zasady korzystania z licencjonowanego oprogramowania. Chodzi dokładnie o patenty 6,362,822 i 7,061,488, które opisują efekty oświetlenia i cieniowania w grach. Efekty te miały zostać wykorzystane m.in. w najnowszym przeboju Microsoftu, Sea of Thieves, ale też w Halo 5 i kilku tytułach z serii Forza.

W tym momencie trudno jeszcze określić, czy Gigant może liczyć na polubowne rozwiązanie sprawy. Co więcej, Terminal Reality i Infernal Technologies twierdzą, że Microsoft zdawał sobie sprawę z naruszenia patentów na tyle dawno, że próbował nawet zgłosić podobne wnioski patentowe w 2007 roku. Te jednak zostały odrzucone właśnie z powodu wcześniejszego opatentowania wspomnianych efektów przez Terminal Reality. Obecnie nie wiadomo, czy Microsoft zaimplementował je w innych tytułach, które mogą lub mogły znajdować się na etapie rozwoju. Tak czy inaczej, jeśli Microsoft na szeroką skalę stosował chronione prawem patentowym efekty, jako producent i wydawca może spodziewać się teraz dodatkowych trudności.