

Komisja Europejska: Amazon naruszył unijne przepisy antymonopolowe
Amazon już od dłuższego czasu znajduje się pod lupą Komisji Europejskiej, która toczy przeciw niemu dochodzenie antymonopolowe. Pewien przełom nastąpił dziś. Komisja poinformowała, że wysłała firmie oświadczenie o zastrzeżeniach dotyczących użycia niepublicznych danych niezależnych sprzedawców, a także otworzyła drugie śledztwo w sprawie praktyk biznesowych e-commerce Amazona.
Komisja Europejska poinformowała Amazon o swojej wstępnej opinii, że złamał prawa antymonopolowe UE, zakłócając konkurencję na rynkach detalicznych online. Komisja nie zgadza się z Amazonem, systematycznie opierającym się na niepublicznych danych sprzedawców, którzy sprzedają na jego platformie handlowej, aby czerpać korzyści dla własnego biznesu detalicznego Amazona, który bezpośrednio konkuruje z zewnętrznymi sprzedawcami.
Komisja otworzyła również drugie formalne dochodzenie antymonopolowe dotyczące możliwego traktowania preferencyjnego przez Amazon jego własnych ofert i tych sprzedawców na platformie handlowej, którzy używają usług logistycznych i doręczania Amazona.
— oświadczenie prasowe Komisji Europejskiej
W dłuższym wyjaśnieniu Komisja opisuje bardziej szczegółowo praktyki Amazona, który według jej odkryć używał dużych ilości danych niepublicznych konkurencyjnych sprzedawców, które przepływały przez jego systemy, a następnie używał ich do kalibrowania własnych ofert i podejmowania strategicznych decyzji biznesowych na szkodę innych sprzedawców na jego platformie marketplace. Komisja podkreśla, że są to ustalenia wstępne i nie przesądzają o wyniku całego dochodzenia.
Aktualizacja 12.11.2020: Amazon opublikował komentarz dotyczący wstępnej opinii Komisji Europejskiej. Jego treść zamieszczamy poniżej.
Nie zgadzamy się ze wstępnymi stwierdzeniami Komisji Europejskiej i nadal będziemy dokładać wszelkich starań, aby dostarczyć rzetelnych informacji w tym temacie. Amazon reprezentuje mniej niż 1% globalnego rynku detalicznego, a w każdym kraju, w którym działamy, operują również więksi sprzedawcy. Żadna firma nie troszczy się bardziej o małe firmy, ani nie zrobiła więcej, aby je wesprzeć w ciągu ostatnich dwóch dekad niż Amazon. Ponad 150 000 europejskich firm prowadzi sprzedaż w naszym serwisie, generując przy tym dziesiątki miliardów euro przychodów rocznie i tworząc setki tysięcy miejsc pracy.
— Biuro prasowe Amazon