BSOD i inne problemy z Windows 10 po ostatnim Patch Tuesday

BSOD i inne problemy z Windows 10 po ostatnim Patch Tuesday

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 12/19/2022, 3:35 PM

Liczba odsłon: 1708

Grudniowy Patch Tuesday przyniósł nie tylko poprawki błędów. Po zainstalowaniu aktualizacji z 13 grudnia zaobserwowano 2 nowe problemy w Windows 10 22H2, z których jeden już złagodzono, a drugi nadal ma status potwierdzonego. Jednocześnie aktualizacja rozwiązała problem z Direct Access, znany już od października, więc bilans wypada na zero.

Zacznijmy od problemu najbardziej istotnego, bo wywołującego niebieski ekran śmierci. Microsoft wyjaśnia, że po zainstalowaniu KB5021233 na niektórych urządzeniach może pojawiać się błąd (0xc000021a) z niebieskim ekranem BSOD. Może dochodzić do niedopasowania wersji pliku hidparse.sys w c:/windows/system32 i c:/windows/system32/drivers (jeśli Windows jest zainstalowany na dysku C:), co może powodować niepowodzenie sprawdzania poprawności podpisu podczas oczyszczania. Problem został złagodzony, tj. Microsoft podał sposób na jego ręczne naprawienie przez użytkownika. W tym celu trzeba skorzystać z Windows Recovery Environment (WinRE). Rozwiązanie zostanie dołączone do kolejnej aktualizacji (styczniowy Patch Tuesday). Oprócz wersji 22H2 problem występuje też na Windows 10 21H2, 21H1 i 20H2.

Drugi problem odnotowany 13 grudnia polega na tym, że instalacja KB5012170 może kończyć się niepowodzeniem i błędem 0x800f0922. Dotyczy to jedynie aktualizacji zabezpieczeń Secure Boot DBX i nie ma wpływu na ostatnie aktualizacje zbiorcze zabezpieczeń, miesięczne aktualizacje opcjonalne czy aktualizacje z samymi poprawkami bezpieczeństwa. Problem można ominąć na niektórych urządzeniach, aktualizując bios UEFI do najnowszej wersji. Microsoft zamierza dostarczyć poprawkę w kolejnej aktualizacji. Problem występuje na Windows 11 w wersjach 22H2 i 21H2, Windows 10 w wersjach 22H2, 21H2, 21H1, 20H2, Enterprise LTSC 2019, Enterprise LTSC 2016, Enterprise 2015 LTSB i 8.1, a także na Windows Server 2022, 20H2, 2019, 2016, 2012 R2 i 2012.

13 grudnia zaktualizowano też wpis dotyczący problemu z Direct Access, który w końcu udało się rozwiązać.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia