Pierwsza w historii Microsoftu gra MMO, Age Of Empires Online, została permanentnie wyłączona po przeszło trzech latach od jej premiery. Co skłoniło producenta do uśmiercenia spadkobiercy jednej z najlepiej przyjętych strategii na PC?
"Wszystko, co dobre, ma swój koniec" - czytamy na blogu AoEO. Koordynator społecznościowy gry ogłosił wyłączenie serwerów Age of Empires Online wraz z dniem 1 lipca. Gra, której współtwórcami byli Gas Powered Games i Robot Entertainment, została po raz pierwszy zaprezentowana w 2010 r., by rok później trafić do szerokiego grona odbiorców. AoEO - jako gra online typu free-to-play - stała się najprawdopodobniej zbyt kosztowna w utrzymaniu, zwłaszcza w świetle coraz to większych rozmiarów danych, generowanych przez użytkowników.
W zeszłym roku Microsoft rozważał zamknięcie usługi Games for Windows Live, która była kluczowa nie tylko dla Age of Empires Online, ale i szeregu innych gier sieciowych Microsoftu, korzystających z trybu multiplayer. Ostatecznie Games for Windows Live nie został wyłączony, a mimo to Age of Empires Online nie zdołał podzielić ogromnej popularności swoich poprzedników z kultowej już serii Age of Empires.
Choć strategia MMO okazała się dla Microsoftu finansową klapą, firma nie zamierza pogrzebać swej kultowej marki. Już niebawem na wszystkich znaczących platormach mobilnych ukaże się Age of Empires: World Domination. Tryb rozgrywki - jak wielu sądzi - będzie bardziej zbliżony do tradycyjnego AoE, co powinno zadowolić starszych fanów serii.