Czy kiedykolwiek natknęliście się na reklamę czy banner, udający pomoc techniczną? Czasami nieuczciwi reklamodawcy umieszczają takie treści na stronach i w wynikach wyszukiwarek. Choć doświadczony użytkownik intuicyjnie wykryje scam, istnieje prawdopodobieństwo, że ktoś nierozważnie kliknie link i wejdzie w interakcję ze złośliwą stroną. By uniknąć takiego ryzyka, Microsoft postanowił dać czerwoną kartkę zewnętrznym dostawcom "pomocy technicznej".
"Bezpieczeństwo użytkownika jest głównym priorytetem w Microsoft i właśnie dlatego ogłaszamy ponowne rozpatrzenie zasad Bing Ads w kwestii promocji zewnętrznych produktów i usług: Bing Ads nie zezwala już na promowanie zewnętrznych usług wsparcia technicznego online dla konsumentów z uwagi na poważne problemy z jakością, które mogą wpłynąć na bezpieczeństwo użytkownika końcowego" - pisze Liz Walsh z działu jakości Bing Ads. Nowe zasady są dość restrykcyjne, bowiem zamykają drzwi także uczciwym dostawcom usług tego rodzaju. Jest to jednak konieczne, by zapewnić bezpieczeństwo przeglądającym i zapobiegać oskarżeniom o ułatwianie scamerom dotarcia do użytkowników.
By przestrzec niedoświadczonych użytkowników przed fałszywymi ofertami, zespół Microsoft Digital Crimes Unit opublikował na YouTube poradnik zatytułowany "Nie padnij ofiarą scamów wsparcia technicznego". Na nagraniu zobaczymy typowy scenariusz: spreparowana strona wyświetla komunikat o wirusie lub błędach i prosi o skontaktowanie się z Microsoft - oczywiście po drugiej stronie znajdują się podszywający się pod firmę złodzieje danych lub inni cyberprzestępcy, którym nieświadomy użytkownik może przydzielić dostęp do swojego urządzenia. Przestępcy mogą też żądać opłaty za odblokowanie urządzenia lub dokonać kradzieży tożsamości. Jak duża jest skala problemu? W samym tylko ubiegłym roku Microsoft Digital Crimes Unit otrzymał ponad 150 tysięcy zgłoszeń z terytorium USA. Dotyczy to jedynie zgłoszeń o podszywaniu się pod Microsoft. Na celowniku przestępców są też inne firmy, które zwyczajowo nie pobierają opłat za udzielenie pomocy technicznej.
Microsoft walczy z cyberprzestępcami na wielu frontach. Microsoft Digital Crimes Unit działa przede wszystkim na drodze prawnej, mając do dyspozycji potężne zaplecze analityczne w chmurze. Bing Ads dołożył swoje trzy grosze, by zapobiegać przedostawaniu się scamu do wyników wyszukiwania i reklam na stronach.