Zeszłotygodniowa konferencja Microsoft upłynęła pod znakiem kreatywności. Kluczową rolę odegrało tu wszechobecne wsparcie dla grafiki 3D, której twórcą może stać się praktycznie każdy - poczynając od skanowania prawdziwych obiektów za pośrednictwem kamery telefonu z Windows 10, poprzez obróbkę scen w Paint 3D, kończąc na dalszym wykorzystaniu grafik w HoloLens i portalach społecznościowych. Wiemy już, na co będzie pozwalała aktualizacja Creators Update, ale pozostaje jedno ważne pytanie - co z formatem plików 3D?
Jako że nowa aktualizacja Windows 10 będzie oferować wsparcie dla grafiki trójwymiarowej w większości natywnych i powiązanych aplikacji, musi istnieć format pliku, który to wszystko przechowa i ustandaryzuje. Microsoft już nad tym pracuje. Jak czytamy w nowym komunikacie na blogu Windows Developer, firma dołączyła do grupy 3D Formats w Khronos, by współtworzyć format gITF (GL Transmission Format) - "W Microsoft zobowiązujemy się do otwarcia i zapewnienia interoperacyjności ekosystemowi rozwoju zawartości 3D. Ponieważ zawartość 3D staje się wyraźniej wszędobylska, istnieje potrzeba powszechnego, otwartego i interoperacyjnego języka, który opisuje, edytuje i udostępnia zawartość 3D między różnymi aplikacjami. gITF jest odpowiedzią na tę potrzebę i stanowi ekspresyjny, przystępny i otwarty standard".
Microsoft zapowiada, że będzie współpracował ze społecznością i partnerami, by gITF osiągnął swoje cele i otrzymał szerokie wsparcie na urządzeniach i w oprogramowaniu. Format przejdzie też na open source i będzie można go udoskonalać w otwartoźródłowych frameworkach, takich jak BabylonJS. Twórcy formatu są otwarci na feedback, a jednym z najgoręcej dyskutowanych tematów jest ostatnio propozycja PBR (Physically Based Rendering). Jest to pewna cecha materiałów w grafice trójwymiarowej, pozwalająca twórcom w wygodny sposób modyfikować charakterystykę powierzchni obiektów. To także jeden ze standardów w przemyśle, który pozwala zachować stały wygląd obiektów bez względu na oświetlenie i otoczenie obiektu. Ponieważ PBR nie jest przypisany do konkretnej platformy (to raczej abstrakcyjny zbiór zasad), oparte na nim materiały mogą być bez przeszkód renderowane na wielu platformach.
Według twórców formatu gITF ma być dla grafiki 3D tym samym, czym MP3 dla muzyki, H.264 dla wideo i JPEG dla obrazów. Więcej informacji na ten temat znajdziecie na stronie Khronos. Techniczne dyskusje na temat formatu toczą się z kolei na portalu GitHub.