Większość ludzi nie wie, do kogo należą YouTube i Instagram, ale zgadza się, że Facebook ma za dużą władzę

Większość ludzi nie wie, do kogo należą YouTube i Instagram, ale zgadza się, że Facebook ma za dużą władzę

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 3/3/2020, 3:45 PM

Liczba odsłon: 10005

W poprzednim tekście omawialiśmy wyniki ankiety The Verge, z której wyszło m.in., że Microsoft jest najbardziej zaufaną firmą technologiczną, zaś Facebook — najmniej. Teraz sprawdzimy, jaka jest wiedza badanych na temat Facebooka, ale też Google i Amazona, szczególnie jako właścicieli innych znanych marek. Dowiemy się też, jakie są najczęstsze powody rezygnacji z korzystania z Facebooka oraz w czym lepszy jest Facebook, a w czym Google.

Czy zgadzasz się z tymi opiniami?

Ankieta

Najwięcej badanych (78%) zgadza się ze stanowiskiem, że Facebook dysponuje zbyt wielką władzą. Większość (66%) uważa, że to w porządku, że Instagram i WhatsApp należą do Facebooka. Tylko nieco ponad połowa (51%) sądzi, że YouTube i Google powinny zostać podzielone na dwie firmy. Mniej niż połowa (46%) uważa natomiast, że nie musimy wiedzieć, które produkty sprzedawane na Amazon.com należą do Amazona.

Z jakich powodów nie używasz Facebooka?

Ankieta

Trend usuwania konta na Facebooku jest prawie tak stary, jak sam Facebook. W minionej dekadzie wielokrotnie przybierał na sile, zwłaszcza po wybuchach kolejnych skandali z głównym udziałem Twarzoksiążki. A co konkretnie skłania użytkowników, by NIE używać Facebooka? Przede wszystkim aspekt prywatności i brak zaufania przy powierzaniu informacji (46% ankietowanych). Nieco ponad 1/3 nie jest zainteresowana treściami na portalu, a nieco ponad 1/4 nie jest zadowolona z tego, jak Facebook prowadzi biznes, lub preferuje inne portale społecznościowe. Co dziesiąta osoba nie ma przyjaciół/rodziny używających Facebooka. Najmniej popularne powody dotyczą reklam (9%), interfejsu użytkownika (9%) i innych kwestii (2%).

Procent osób, które wiedzą, że...

Ankieta

W świecie konglomeratów medialnych, technologicznych czy nawet żywnościowych nieraz trudno połapać się, która marka do kogo należy. Przeciętny użytkownik znanych portali i usług nie wie, kto jest ich właścicielem, mimo że wiedza ta jest dostępna na wyciągnięcie ręki. Najwięcej badanych (47%) w USA wie, że Google jest właścicielem YouTube'a, a nieco mniej (38%) — że Instagram należy do Facebooka. Mniej powszechna wiedza (29% badanych) dotyczy tego, że Facebook posiada WhatsAppa, a jeszcze mniej (12%) — że Amazon posiada Twitcha. Co ciekawe, Facebook (jako firma) od niedawna wyraźnie komunikuje, że Facebook (usługa) i Instagram należą do niego. Nie wszyscy jednak zwracają na to uwagę.

Która firma jest lepsza w...?

Ankieta

W tym szczególnym badaniu The Verge sprawdził, w których aktywnościach radzi sobie lepiej Google, a w których Facebook. Lwia część użytkowników (83%) sądzi, że to Google dostarcza bardziej użytecznych usług, a także lepiej pomaga ogarniać życie (73%), daje lepszą kontrolę nad wyświetlaniem naszej lokalizacji geograficznej (72%) i nad informacjami dostarczanymi innym firmom (69%). Gigant wyszukiwarek lepiej też komunikuje swoje zasady dotyczące prywatności — tak uważa 64% badanych. Facebook jest lepszy tylko w jednej kategorii — pomaganiu w połączeniu się z rodziną i przyjaciółmi (79% badanych).

Cóż, niektórzy pewnie zapytają, czy wiedza o markach i ich właścicielach jest do czegokolwiek potrzebna. Naszym zdaniem tak, ponieważ pozwala dokonywać lepszych wyborów konsumenckich. Przykładem niech będą pary Google i YouTube, a także Facebook i Instagram, które cieszą się różnymi poziomami zaufania, mimo że mają tego samego właściciela.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia