Ubuntu trafi do Windows 10 na ARM. ARM64 SDK udostępnione

Ubuntu trafi do Windows 10 na ARM. ARM64 SDK udostępnione

Autor: Wojciech Błachno

Opublikowano: 5/9/2018, 2:14 PM

Liczba odsłon: 2323

Korzystając z funkcji Podsystem Windows dla systemu Linux, możemy wprost z Microsoft Store zainstalować jedną z kilku dostępnych tam dystrybucji Linuksa. Działają one jednakże wyłącznie na urządzeniach pracujących w architekturze x64, dlatego też nie da się ich zainstalować na urządzeniach z Windows 10 ARM. Zgodnie z zapowiedziami na Build 2018 ma się to wreszcie zmienić. Microsoft pokazał system Ubuntu uruchomiony na komputerze z procesorem ARM.

Ubuntu w Windows 10 na ARM

Pierwszy Linux wreszcie w Windows 10 na ARM

Jest to znakomita wiadomość, bowiem umożliwi to instalację Ubuntu na kolejnych maszynach z rozrastającej się wciąż rodziny urządzeń Always Connected PC's. Ważną kwestią jest tutaj na pewno wydajność takiego układu. Już w przypadku samego systemu Windows 10 trzeba liczyć się z ograniczonymi zasobami i dosyć przeciętną wydajnością. Pomimo tego rozszerzenie oferty jest dobrą wiadomością, bowiem daje nam większe pole do manewru. Na chwilę obecną Microsoft Store wciąż informuje o dostępności jedynie dla x64, lecz powinno się to zmienić w najbliższym czasie. Jest też nadzieja, że w ślady Ubuntu pójdą twórcy pozostałych dostępnych w sklepie dystrybucji.

ARM64 nadchodzi

Zbiegło się to również z informacją o udostępnieniu narzędzi deweloperskich dla ARM64. Oznacza to, że twórcy oprogramowania będą mogli teraz swobodnie tworzyć na 64-bitowe procesory ARM nowe, 64-bitowe aplikacje UWP, a także rekompilować te już istniejące, które do tej pory oparte były na architekturze x86, x64 lub ARM32. Windows 10 dla ARM nie wspiera aplikacji x64, i prawdopodobnie nigdy nie będzie, z powodu problemów z wydajnością emulacji. Dlatego też pojawienie się narzędzi deweloperskich do tworzenia natywnych aplikacji ARM64 jest bardzo dobrą wiadomością. Co ważne, rekompilować można nie tylko aplikacje UWP, lecz również Win32.

ARM64 SDK

Microsoft zapowiada, że proces rekompilacji jest bardzo prosty i nie wymaga dużych nakładów pracy. Ma to zachęcić deweloperów do przerabiania swoich aplikacji tak, aby działały w Windows 10 ARM, bez konieczności emulacji i z możliwością wykorzystania pełnego potencjału 64-bitów.