Stworzone przez Microsoft SI rozumie przeczytany tekst lepiej niż człowiek

Stworzone przez Microsoft SI rozumie przeczytany tekst lepiej niż człowiek

Autor: Amadeusz Labuda

Opublikowano: 1/16/2018, 12:08 PM

Liczba odsłon: 1668

W coraz większej liczbie codziennych czynności wyręczają nas rozmaite mechanizmy automatyzacji, nie inaczej jest zresztą w kwestii obsługi komputerów – doskonałym tego przykładem jest chociażby cyfrowa asystentka Microsoftu, czyli Cortana. Wystarczy zapytać ją o pogodę, by dostać aktualny raport opisujący nie tylko temperaturę, lecz również szansę na wystąpienie deszczu. Oczywiście wykonanie tak prostej z pozoru czynności, jak sprawdzenie danych pogodowych, wymaga od niej wykorzystania całej masy rozmaitych skryptów i algorytmów. Te jednak rozwijane są już od dawna i nie sprawiają zbytnich problemów programistom. O wiele większym wyzwaniem okazuje się nauczenie SI myślenia i analizy surowego tekstu, niezawierającego słów kluczowych. Niemniej, projektantom Microsoftu udało się tego dokonać - przynajmniej w pewnym stopniu.

SI i czytanie ze zrozumieniem

W ciągu ostatnich kilku dni na uniwersytecie w Stanford działo się sporo – do opracowanego przez tamtejsza kadrę testu, badającego zdolność czytania ze zrozumieniem, przystąpiły dwie zupełnie różne SI. Pierwsza z nich opracowana została przez grupę Alibaba (właściciel popularnego portalu Aliexpress), za stworzenie drugiej odpowiadał zaś Microsoft. Wyniki okazały się co najmniej zaskakujące – SI Alibaby przewyższyło zdolności przeciętnego człowieka (82.304 punkty), przy wyniku 82.440 punktów. Kilka dni później do tej samej konkurencji podszedł zespół Microsoftu ze swoim własnym SI, które poprawiło jeszcze wynik poprzedników, zdobywając aż 82.650 punktów. Należy przy tym pamiętać, że test tego pokroju jest niesamowicie skomplikowany z perspektywy działającej w systemie zerojedynkowym maszyny – nie tylko musi ona odpowiedzieć złożonym zdaniem, lecz również wyciągnąć wcześniej odpowiednie wnioski z tekstu.

Wyniki opisanego testu w jasny sposób komunikują, jak bardzo rozwinięte są obecnie algorytmy SI. Sztuczna inteligencja stworzona przez grupę Alibaba już teraz operuje w sektorze obsługi klienta, co oczywiście wpływa na redukcję zatrudnionego personelu ludzkiego. Na szczęście Microsoft podchodzi do sprawy nieco inaczej, wyznając idee współpracy pomiędzy SI a ludźmi, dzięki czemu być może nie czekają nas tak drastyczne zmiany, jak zapowiada wielu pseudo znawców tematu. Jak jednak sytuacja potoczy się dalej, możemy się obecnie jedynie domyślać.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia