Rośnie liczba tabletów z Windows

Rośnie liczba tabletów z Windows

Autor: Krzysztof Kapustka

Opublikowano: 7/30/2013, 9:27 PM

Liczba odsłon: 2695

W drugim kwartale br. na rynku pojawiło się 2,3 mln tabletów z systemem Windows. Choć liczba tych urządzeń ciągle wzrasta, to nadal nie jest to wynik konkurencyjny względem liczby tabletów z systemami innych firm.

W analogicznym kwartale ubiegłego roku, liczba wszystkich tabletów z systemem Windows wyniosła około 200 000. Według firmy Strategy Analytics, w pierwszym kwartale br. na rynek trafiło około 3 milionów sztuk tych urządzeń, natomiast w drugim na świat przyszło ich kolejne 2,3 mln sztuk, a więc odrobinę mniej, co najwyraźniej było reakcją Microsoft na zbyt dużą liczbę wyprodukowanych sztuk. Jednak liczby te, choć z pozoru duże, nijak mają się do wyników uzyskanych przez bezpośrednich konkurentów Microsoft - producenta samego systemu Windows, jak i dedykowanych mu tabletów Surface RT i Surface Pro.

W ostatnim kwartale producenci dostarczyli na rynek około 34,6 mln sztuk tabletów z systemem Android, a więc prawie dwa razy więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Nie najmniej przybyło także tabletów Apple, bo firma wyprodukowała ich 14,6 mln, czyli o prawie 2,5 mln sztuk mniej niż w analogicznym kwartale 2012 roku. Obrazując tę sytuację procentowo, Android jest obecnie w posiadaniu 67% rynku tabletów. Drugie miejsce przypada firmie Apple i jej systemowi iOS, który zainstalowany jest na 28,3% wszystkich urządzeń tego typu. A Windows? To obecnie tylko 4,5%, co tylko potwierdza niezadowolenie prezesa firmy Microsoft - Steve'a Ballmera - z niskiej sprzedaży tabletów Surface.

Na szczęście nie tylko Microsoft wierzy, że zdoła jeszcze odnieść sukces na tym polu. Zdaniem analityków Strategy Analitycs, możemy spodziewać się wzrostu zainteresowania windowsowymi tabletami już w obecnym kwartale: Po drastycznej obniżce cen wszystkich partnerów zaangażowanych na rynku RT, możemy spodziewać się wzrostu dostaw Windows RT w trzecim kwartale. Microsoft zredukował ceny o 150 dolarów, a pozostali dostawcy o jeszcze więcej. Nadal nie są to tanie produkty, ale są teraz dużo bardziej konkurencyjne.

Pocieszeniem dla Microsoftu mogą być obecne wyniki firmy Blackberry, która weszła na rynek tabletów z urządzeniem BlackBerry Playbook na rok przed wydaniem Surface RT. W ostatnim kwartale, firma zdołała dostarczyć na rynek jedynie 100 000 tabletów i jak na razie - w przeciwieństwie chociażby do zapowiadanego tabletu Surface drugiej generacji - nie ma obecnie w planach wydawniczych żadnych nowych produktów tego typu.