Outlook.com vs. Gmail: Która poczta jest lepsza?

Outlook.com vs. Gmail: Która poczta jest lepsza?

Autor: Łukasz Klimkiewicz

Opublikowano: 11/30/2012, 12:00 AM

Liczba odsłon: 33767

Usługa poczty elektronicznej Hotmail pojawiła się w sieci w 1996 roku, w czasie, kiedy Internet każdego miesiąca zdobywał coraz większą popularność, a stałe połączenia powoli stawały się coraz bardziej powszechne na całym świecie. W 2004 roku Google zaprezentowało swoją usługę pocztową, Gmail. Po trzech latach testów usługa została całkowicie oddana użytkownikom, a w 2009 roku została wydana jej finalna wersja.

Gmail od razu przypadł do gustu użytkownikom Internetu, przede wszystkim biznesowym. Hotmail i jego klient pocztowy Outlook, kojarzone były z domowym adresem mailowym i mimo, że pojawił się wiele lat wcześniej, głównie w związku z ogromnymi problemami z filtrowaniem spamu, zainteresowało się nim niewiele osób i firm. Dodatkowo, Gmail kojarzony był jako usługa wolna od wpływów Microsoftu, korporacji nakierowanej tylko na zysk i która rzekomo nie interesowała się swoimi klientami.

Jednak, kilka tygodni temu, w sieci pojawił się Outlook.com, nowy serwis pocztowy giganta z Redmond. Śmiało można powiedzieć, że usługa pocztowa Microsoftu przeszła prawdziwą rewolucję, w ciągu zaledwie kilku tygodni. W końcu można stwierdzić, że Hotmail, czy jak teraz należałoby to określić – Outlook.com, może podjąć się rywalizacji z Gmailem. Poczta Google ma już swoją rzeszę fanów, więc przed Outlookiem stoi bardzo trudne zadanie – przyciągnąć do siebie użytkowników. Outlook.com to nie tylko Hotmail z nowym interfejsem. To usługa zawierająca urządzenia, które zdecydowanie mogą poprawić efektywność, szybkość i bezpieczeństwo pracy użytkownika zarówno domowego jak i biznesowego. Te zmiany oraz dodanie wielu funkcjonalnych nowości stanowi krok w kierunku walki z Google.

Jak już zostało powiedziane, Microsoft na polu usług pocztowych śmiało może rywalizować z Googlem. Dla obu usługodawców, walka o przyciągnięcie nowych i utrzymanie starych użytkowników nie będzie łatwym zadaniem. Dlatego też zapraszamy do porównania obu skrzynek pocztowych pod względem interfejsu, organizacji wiadomości, wyszukiwania maili, obsługi protokołów POP i IMAP, obsługi załączników i dostępu do poczty za pomocą urządzeń mobilnych.

Interfejs

Przysłowia mówią, żeby nie oceniać książki po okładce oraz że najważniejsze jest pierwsze wrażenie. Pierwsza wizyta w skrzynce pocztowej Google zadowoli głównie największych minimalistów i osoby lubiące jednolity oraz jednokolorowy interfejs. Wygląd Gmaila sprawia wrażenie bardzo topornego. Minimalizm w kwestii wyglądu sprawił, że znaczna część ważnych elementów jest ukryta i należy poświęcić trochę czasu na znalezienie potrzebnej w danej chwili rzeczy. Po dłuższym czasie można się do tego przyzwyczaić, a uciążliwy interfejs wynagradzają funkcje samej poczty.

Interfejs Gmail

Projektanci Microsoftu również postawili na minimalizm i estetykę, jednak Outlook.com wygląda zdecydowanie bardziej przyjaźnie i cieplej. W oczy od razu rzuca się duża i wyraźna czcionka oraz dobrze skomponowany i zawierający wszystkie najważniejsze elementy górny panel. Jeżeli użytkownikowi nie przypadnie do gustu domyślny, niebieski kolor interfejsu, bez żadnego problemu można go zmienić na jeden z kilkunastu dostępnych, na przykład na zielony. Gmail również oferuje zmianę skórki, ale te zawierają bardzo złożone elementy graficzne, jak na przykład zdjęcia czy pejzaże, które zamiast być elementem dekorującym, po prostu rozpraszają i utrudniają pracę. Outlook.com wypada też lepiej w przypadku wykonywania podstawowych czynności w przeglądaniu i zarządzaniu pocztą. Usunięcie, przeniesienie, oznaczenie danego elementu wymaga zaledwie jednego kliknięcia. W przypadku Gmaila użytkownik musi tych kliknięć wykonać przynajmniej trzy.

Interfejs Outlook.com

ZWYCIĘZCA: Outlook.com

Wyszukiwarka

Nawet jeżeli użytkownik jest bardzo staranny w kwestii porządkowania swojej skrzynki pocztowej, można założyć, że znajdują się na dziesiątki lub setki maili. Dlatego też ważnym elementem każdej usługi pocztowej jest dobra wyszukiwarka.

Wyszukiwarka Gmail

Wyszukiwarka Outlook.com

Outlook.com nie oferuje na tym polu nic szczególnego. W odpowiednie pola można wpisać po prostu słowo kluczowe, nazwę nadawcy, temat, wybrać zakres dat. Proste, ale skuteczne. Gmail, w związku z tym, że ściśle współpracuje z wyszukiwarką Google, na pewno gwarantuje dobry i sprawdzony algorytm. Wyszukiwanie można bardzo mocno zawęzić, dodać filtrowanie dla załączników, etykiet i elementów w Google+.

ZWYCIĘZCA: Gmail

Organizacja poczty

Skrzynka pocztowa jak sama nazwa wskazuje służy do przechowywania wiadomości od współpracowników, znajomych czy innych ważnych dla użytkownika rzeczy. Gmail i Outlook.com prezentują zupełnie różne podejścia do tego elementu.

Outlook.com opiera się na tradycyjnym systemie układu folderów, pozwala na tworzenie dowolnej ich ilości i umożliwia ich hierarchizowanie przez swobodne przesuwanie z góry na dół i odwrotnie. Wiadomości można przenosić do poszczególnych folderów przeciągając je na odpowiednie pole. Outlook.com umożliwia też tworzenie kategorii dla wiadomości. Maile, które zawierają w sobie zdjęcia lub inne obrazy zostaną automatycznie umieszczone w folderze „Zdjęcia”, a wiadomości z załącznikami tekstowymi zostaną wyświetlone w katalogu „Dokumenty”. Oczywiście wszystkie znajdują się też w głównej Skrzynce odbiorczej. W ten sam sposób można odbierać pocztę nadaną z konkretnych adresów, na przykład od pracodawcy i współpracowników lub wykorzystywać jako czytnik RSS.

Organizacja poczty Gmail i Outlook.com

Poczta Gmail wykorzystuje swój własny, zaawansowany system organizacji poczty. Już na starcie użytkownik otrzymuje szeroką gamę filtrów i etykiet, które mają pomóc w zarządzaniu wiadomościami. Duża liczba opcji sprawia, że czasami nie wiadomo, co, do czego należy i dlaczego tak się stało. Zarządzanie jest mniej intuicyjne w porównaniu do poczty Outlook.com. Jednak ogromne możliwości wyszukiwania umożliwiają łatwe poradzenie sobie z jakimikolwiek trudnościami. Być może projektanci Gmaila od początku przyjęli założenie, że po co przejmować się sprawnym zarządzaniem pocztą, skoro mamy z tak doskonałą wyszukiwarkę?

Trudno jest jednoznacznie wskazać zwycięzcę w tej kategorii. Oba systemy bardzo różnią się od siebie, ale są też bardzo efektywne.

REMIS

Obsługa protokołów POP/IMAP

Każdy usługodawca poczty elektronicznej powinien umożliwiać swoim użytkownikom możliwość odbioru i wysyłania wiadomości z innych kont w jednym miejscu, na przykład z adresu prywatnego i firmowego. Pod tym względem programiści Google wykonali kawał świetnej roboty i należą im się ogromne brawa, bo Gmail ofertuje obsługę protokołu IMAP oraz POP i każdy z nich działa bez najmniejszych zarzutów. Outlook.com współpracuje tylko z protokołem POP, więc synchronizacja poczty w różnych klientach jest dosyć uciążliwa. Na przykład, wiadomość przeczytana na laptopie nie pojawi się już na tablecie i odwrotnie. Wyjątek może stanowić Microsoft Exchange Active Sync, ale o tym więcej w dalszej części artykułu.

Ten element dla niektórych użytkowników może mieć duże znaczenie i przeważa szalę zwycięstwa na stronę Gmaila, a Microsoft musi jak najszybciej poprawić to niedociągnięcie.

ZWYCIEZCA: Gmail

Załączniki

Najczęstszymi załącznikami, które otrzymuje się w wiadomościach mailowych są dokumenty tekstowe i prezentacje. Otwarcie tych plików powinno być jak najprostsze. Outlook.com i Gmail potrafią sprostać temu zadaniu bez żadnych komplikacji.

Załączony do wiadomości dokument tekstowy Word w usłudze Outlook.com jest oznaczony rozpoznawalną ikoną programu. Plik może zostać pobrany na dysk twardy jednym kliknięciem. Dokument można też otworzyć za pomocą Office Web Apps i dowolnie go edytować w trybie online. Większą ilość załączników można pobrać w archiwum ZIP. Podobnie jest w Gmailu. Usługa oferuje opcje podglądu i edycji online w Google Docs lub pobrania pliku/ów na dysk twardy.

Załącznik poczty Outlook.com

W kwestii rozmiaru załączników zdecydowanie lepiej wypada oferta Outlook.com. W Gmailu maksymalny rozmiar załączonego pliku może wynosić 25MB, a Microsoft oferuje od 100 do 300MB, w zależności czy dodane elementy wysyłane są jako zwykłe załączniki czy za pośrednictwem usługi SkyDrive. Idąc dalej, warto zwrócić uwagę na darmową przestrzeń w skrzynce. Google zapewnia swoim użytkownikom 10GB wolnego miejsca w skrzynce pocztowej, a Microsoft zapewnia, że pojemność Outlook.com jest nieograniczona. Dodatkową przestrzeń w Gmailu można wykupić za niewielką cenę, ale po co płacić za coś, co można mieć za darmo.

ZWYCIĘZCA: Outlook.com

Urządzenia mobilne

Urządzenia mobilne, smartphony i tablety każdego tygodnia zdobywają coraz większą popularność, a co za tym idzie, korzysta z nich coraz więcej użytkowników. Duża ich część chce mieć bezproblemowy i szybki dostęp do swojej poczty. Z usługą Gmail nie ma najmniejszych kłopotów, ponieważ jest wbudowana w urządzenia działające z systemem Android. Problemów nie sprawia również konfiguracja poczty w systemie iOS. Z pocztą Outlook.com jest już trochę trudniej. iOS oferuje usługę Hotmail, ale nie Outlook.com, dlatego też w przyszłości mogą występować problemy z obsługą konta. W tym wypadku lepszym rozwiązaniem jest konfiguracja Outlooka przez Microsoft Exchange, który w systemie Android został nazwany ‘Corporate’.

Zwycięzca: Gmail

Podsumowanie

Rywalizacja poczty Gmail z Outlook.com zaczyna przypominać walkę między komputerami PC i Mac lub telefonów z systemem Android i iOS. Każde z nich ma swoje racje, zalety oraz wady i dlatego trudno jest jednoznacznie wskazać, która usługa pocztowa jest lepsza. Wszystko opiera się indywidualnych preferencjach użytkownika i ten element będzie miał największy wpływ na podjęcie decyzji. Outlook.com, mimo że wywodzi się z poczty Hotmail, dopiero rozpoczyna walkę o swoją pozycję, a Gmail w swojej obecnej formie dostępny jest już od kilku lat. Można też zadać sobie pytanie „czy Outlook.com zapewnia w pełni funkcjonalną usługę pocztową?” – tak, w stu procentach.

Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży
Jak wykorzystać Copilot w codziennej pracy? Kurs w przedsprzedaży

Wydarzenia