Microsoft wspiera wolne, zróżnicowane i rzetelne dziennikarstwo

Microsoft wspiera wolne, zróżnicowane i rzetelne dziennikarstwo

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 6/20/2018, 5:27 PM

Liczba odsłon: 3069

Tydzień temu pisaliśmy o przemianowaniu MSN News na Wiadomości Microsoft i zaktualizowanej wersji aplikacji mobilnej pod nową nazwą. Okazuje się, że poza odrzuceniem przestarzałego nieco członu „MSN” za zmianą stoi znacznie więcej czynników. Microsoft chce przede wszystkim postawić na jakość i wiarygodność newsów. Selekcja redaktorów ma sprawić, że Wiadomości Microsoft będą wyróżniać się na tle portali, szukających taniej sensacji. Zobaczmy, skąd Microsoft bierze aktualności, jak wygląda proces ich selekcji i kto (oraz co) nad nim czuwa, oraz jakie podejście do dziennikarstwa firma stara się wspierać.

Wiadomości Microsoft

Microsoft jest w biznesie dziennikarskim od ponad 23 lat. Zapoczątkował to MSN, uruchomiony w 1995 r., kiedy to branża wiadomości dopiero stawiała pierwsze kroki w dostarczaniu newsów online. Przez ponad dwie dekady branża ta stale się kształtowała, a firmy musiały ponownie przemyśleć swoje strategie programowe i biznesowe. Zmienił się także Microsoft, który przeszedł drogę od skromnej funkcji w Windows 95 do sieci doświadczeń w przeglądarce i aplikacjach, obejmujących zasięgiem pół miliarda ludzi, operujących 28 językami w 140 krajach. Mimo tej ewolucji firma twierdzi, że jej główny cel pozostaje niezmienny: "dostarczać odbiorcom informacji w sposób łatwo dostępny, wyczerpujący i godny zaufania". Pod szyldem Microsoft News ma się to stać jeszcze wyraźniejsze.

Microsoft News (Wiadomości Microsoft) to nowa nazwa silnika, zasilającego MSN.com i pokrewne strony, oraz zaprojektowanej na nowo aplikacji na iOS i Androida. Microsoft News napędza też wiadomości w Microsoft Edge, aplikację Wiadomości w Windows 10, Skype, Xbox i Outlook.com. "Microsoft News reprezentuje to, w jaki sposób zapewniamy ludziom informacje w przeglądarce, na telefonach i na PC, używając długo testowanego podejścia czuwania nad newsami poprzez partnerów wydawniczych, redaktorów-ludzi i AI. Pracujemy z ponad tysiącem wydawców premium i ponad 3000 markami na wszystkich głównych rynkach globalnych - jak USA Today, The New York Times, FOX News, The Washington Post, The Guardian, Le Monde, Die Welt, El País, BBC News, Kyodo News i wiele więcej - by gromadzić najlepsze newsy, wideo, zdjęcia i inną zawartość, i dostarczyć to za darmo ludziom z całego świata".

Wiadomości Microsoft

Microsoft zapewnia, że jego aplikacja "dostarcza najnowsze wiadomości oraz wiarygodne, dogłębne raporty tworzone przez najlepszych dziennikarzy na świecie":

  • Nasi redaktorzy wyszukują najbardziej godne zaufania, ważne, interesujące i popularne wiadomości.
  • Możesz wybrać najważniejsze dla siebie tematy.
  • Aplikacja Wiadomości Microsoft przesyła przez całą dobę szybkie i dokładne powiadomienia o najważniejszych wiadomościach.
  • Możesz synchronizować swoje preferencje między aplikacją a siecią Web.

Microsoft zdaje się odnosić do problemów, trawiących współczesną publicystykę, takich jak plaga fake newsów, korupcja i manipulacja. Nie bez podstawy ukuto termin „postprawda”. Microsoft aż tak drastycznych sformułowań nie używa, za to jego stanowisko jest wyraźne: "Wierzymy, że wolna, dobrze opłacona prasa jest krytyczną częścią naszej tkanki społecznej i jesteśmy dumni, będąc partnerami najlepszych na świecie marek informacyjnych, oferując model biznesowy, który daje ludziom bezpłatny dostęp do zaufanych newsów i zapewnia trwałe źródło dochodów dla wydawców. W samych tylko ostatnich czterech latach dostarczyliśmy ponad 600 mln dolarów do naszych wydawców, pozwalając im skupić się na tym, co robią najlepiej: na wysokiej jakości dziennikarstwie".

Wiadomości Microsoft

Warto jeszcze zająć się wspomnianym tematem selekcji newsów. W jaki sposób Microsoft upewnia się co do jakości prezentowanych materiałów, których dziennie otrzymuje od partnerów ponad 100 tysięcy? Okazuje się, że proces ma kilka etapów i spory udział ma w nich sztuczna inteligencja: "Nasza AI skanuje zawartość, gdy ta nadchodzi, przetwarza ją, by zrozumieć wymiary, takie jak świeżość, kategoria, typ tematu, zawartość opinii i potencjalna popularność, a następnie prezentuje je naszym redaktorom. Nasze algorytmy sugerują pasujące do zawartości zdjęcia, by pomogły ożywić historie. Edytorzy wybierają najlepsze historie z całego dnia i z różnych tematów, by nasi czytelnicy otrzymali najnowsze newsy z najlepszych źródeł".

Proces doboru na etapie ludzkim wiąże się z doświadczonymi, lokalnymi redaktorami. Dziś w Microsoft jest ich ponad 800, pracujących w 50 lokacjach na całym świecie. Wielu z nich ma też doświadczenie w mediach i dziennikarstwie, które zdobyło wcześniej w The Washington Post, The Chicago Tribune, Globe and Mail, Newsday, NBCSports.com, Seattle Times, Asahi Shimbun czy Associated Press. "Różnorodność w naszym newsroomie i pośród wydawców, z którymi współpracujemy, jest kluczowym składnikiem doświadczenia Wiadomości Microsoft. Starannie komponujemy nasze strony każdego dnia, by zaprezentować wiele stron historii i nieustannie utrzymywać szeroki zakres opinii, by nasi czytelnicy mogli eksplorować problemy z nowych i różnych perspektyw. Wierzymy, że przemyślane opinie - które wyraźnie zaznaczamy - pomagają czytelnikom lepiej zrozumieć aktualności" - twierdzi Microsoft.

Aplikację Wiadomości Microsoft można pobrać bezpłatnie ze sklepów Google Play i App Store. Te same funkcjonalności zobaczymy również w przeglądarce Edge, aplikacji Wiadomości w Windows 10 i na potralu MSN.