Microsoft przedstawia Clarity, nowy serwis analityczny dla twórców witryn

Microsoft przedstawia Clarity, nowy serwis analityczny dla twórców witryn

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 12/12/2018, 9:30 PM

Liczba odsłon: 1205

Microsoft przedstawił dziś Clarity, nową usługę analityczną, która pomoże zarządzającym witrynami prześledzić to, w jaki sposób goście używają ich stron. Narzędzie będzie pomocne w identyfikowaniu obszarów, które wymagają poprawy, i problemów, które można rozwiązać, aby podnieść zaangażowanie i współczynnik konwersji. Clarity pozwoli też odtworzyć ponownie sesję użytkownika, aby zobaczyć dokładnie, w jaki sposób używał on witryny.

Microsoft twierdzi, że zespół Bing używa Clarity, by analizować sesje, które charakteryzują się negatywną satysfakcją klienta, i zrozumieć, co poszło nie tak. Clarity wymaga niewielkiego JavaScriptu dodanego do HTML, co pozwala "nasłuchiwać" zdarzeń w przeglądarce, zmian układu, zapytań i interakcji. Dane te są następnie wgrywane na serwer Clarity, działający w Azure. Obsługującą to bibliotekę Microsoft zamieścił w GitHub.

Prawdopodobnie najciekawszą funkcją jest Session Replay, ale dalsze plany Microsoftu wydają się jeszcze ciekawsze. Chodzi tu o funkcję "Interesting sessions" (interesujące sesje), która użyje możliwości sztucznej inteligencji i maszynowego uczenia, by pomagać deweloperom identyfikować sesje z nietypowymi zdarzeniami, takimi jak niestandardowe kliknięcia, wyjątkowo długie sesje, dziwne zachowanie przewijania czy błędy JavaScript. Ogólnym założeniem jest to, by pozwolić deweloperom webowym zaoszczędzić więcej czasu i zyskać cenne wglądy.

Microsoft ma też w zanadrzu kolejne funkcje, które tworzy zespół Clarity. Pierwsza z nich to "Related sessions" (powiązane sesje). Pomoże ona odkrywać prawidłowości zarówno między sesjami różnych użytkowników, którzy dokonali danej akcji, jak i między akcjami w jednej sesji. Drugą zapowiedzią jest "Heatmaps" (mapy ciepła). Deweloperzy będą mogli podejrzeć takie mapy swoich witryn, na których zaznaczone będą obszary, z którymi użytkownicy dokonują interakcji często bądź rzadko. Pozwoli to również określić zasięg przewijania strony przez użytkowników.

Clarity działa na razie w fazie beta, wchodząc na rynek zdominowany już właściwie przez Google Optimize 360. Microsoft tworzy więc alternatywę, która może okazać się całkiem ciekawa.