Wśród największych marek na świecie reputacja jest bardzo istotna. Korporacja warta miliardy dolarów, jeśli nie dba o swoją markę, może zaledwie w ciągu kilku chwil stracić bardzo dużo. Wielcy hegemoni rynku technologii, tacy jak Microsoft, Google czy Apple są pozornie niewrażliwi na negatywne opinie na ich temat. Jednakże dolary napływają tak czy inaczej, niezależnie od tego, jak złą opinię ma dana marka. Zgodnie z popularnym powiedzeniem - Nieważne, jak mówią - ważne, że mówią.
Harris Poll - jedna z największych amerykańskich firm zajmujących się badaniami rynku, opublikowała właśnie najnowsze wyniki ankiety dotyczącej świadomości marek. W grupie 25,800 dorosłych amerykanów zbadano ich znajomość poszczególnych firm. Nieistotny jest tutaj aspekt sukcesu lub porażki - liczy się jedynie świadomość, że dana firma w ogóle istnieje. Jest to bardzo istotne, bowiem wysokie miejsce w rankingu nie wiąże się bezpośrednio z nieposzlakowaną opinią danej firmy. Można zdobyć miejsce na podium nawet w sytuacji, gdy nasza marka jest oceniana przez ankietowanych bardzo negatywnie.
Wyniki mogą na pierwszy rzut oka szokować, bowiem Apple oraz Google znajdują się dopiero w 3 dziesiątce, co wskazuje na ogromny spadek. Obie marki znajdowały się poprzednio w czołówce rankingu. Świadomość marki Microsoft wzrosła tymczasem i to znacznie. Gigant znajduje się teraz na 11 miejscu, podczas gdy poprzednia edycja umiejscowiła go dopiero na 20 miejscu. Podium zajmowane jest obecnie przez Amazon.com, Wegmans (sieć sklepów) oraz Tesla Motors. Obecność Tesli na trzecim miejscu nie dziwi i jest to zasługa jej charyzmatycznego CEO - Elona Muska, i jego prób podboju kosmosu.
Jednak co z Gigantem z Redmond? Zasadniczo na razie sytuacja jest w miarę stabilna i na chwilę obecną Microsoft nie ma na koncie ani spektakularnych porażek, ani też dużych sukcesów. Trzeba szczerze przyznać, że gigant od wielu lat nieustannie znajduje się pod ciągłym ostrzałem krytyki. Ogromna porażka mobilnych okienek bardzo mocno nadszarpnęła jego reputację, więc usilnie pracuje on nad jej poprawą. Satya Nadella ma wizję, w której Microsoft to krzewiciel innowacyjności. Niestety, mimo sporych zasług w rozwoju SI, rozwiązań chmurowych oraz ekspansji na rynku biznesowym Microsoft wciąż kuleje, jeśli chodzi o rynek konsumencki.
Świadomość marki Microsoft wzrosła, co może być związane z ciągłym, konsekwentnym rozwojem systemu Windows 10 oraz konsoli Xbox One. Nadchodzący Spring Creators Update i owiany ciągłą tajemnicą Surface Phone mogą sporo namieszać w 2018 roku. Zobaczymy, na na którym miejscu uplasuje się Gigant w następnej edycji badania Harris Poll.