Raport finansowy z Q4 2016: rosną zyski z Surface, Azure i Xbox Live

Raport finansowy z Q4 2016: rosną zyski z Surface, Azure i Xbox Live

Autor: Krzysztof Sulikowski

Opublikowano: 7/20/2016, 11:56 AM

Liczba odsłon: 2740

Microsoft opublikował raport finansowy z Q4 roku fiskalnego 2016, ujawniając przy tym ciekawe dane. Które gałęzie działalności przyniosły firmie zyski, a które przynoszą ich coraz mniej? Dokładne dane liczbowe przytoczymy poniżej.

Segment PC (More Personal Computing) wygenerował w minionym kwartale o 4% niższe zyski, jednak największa porażka przypadła w udziale Windows Phone - zyski były o 71% niższe w porównaniu do poprzedniego okresu. Wpływ na segment miała też słabsza sprzedaż konsol Xbox. Mimo mniejszych przychodów z tytułu PC, w niektórych kategoriach odnotowano wzrost. Chodzi o Surface, który sprzedawał się lepiej o 9% i jak podkreśla Microsoft, jest to zasługą Surface Pro 4 i Surface Book. Zyski z Windows OEM (klienci prywatni) wzrosły o 27%, zaś klienci biznesowi (Pro) wygenerowali o 2% większe zyski. Firma odnotowała też rosnącą liczbę aktywnych użytkowników Xbox Live (w perspektywie miesięcznej) - wynosi ona obecnie 49 milionów, czyli o 33% więcej, niż w tym samym kwartale 2015 r. i o 3 mln więcej niż w poprzednim kwartale tego roku.

Wzrost odnotowano też w kilku innych segmentach: komercyjnych produktach i usługach w chmurze (Office) - 5% oraz komercyjnych produktach Office 365 - 54%. Konsumenckie produkty Office i usługi w chmurze przyniosły o 19% wyższe zyski, a liczba subskrybentów pośród konsumentów wzrosła do 23,1 mln. Produkty i usługi w chmurze z segmentu Dynamics przyniosły o 6% wyższe zyski, zaś liczba płatnych stanowisk Dynamics CRM Online jest powiększyła się 2,5-krotnie w odniesieniu do zeszłego roku. Microsoft wyszczególnia też przychody z obszaru Intelligent Cloud. Większe zyski przyniosły produkty serwerowe i usługi w chmurze (+5%) oraz Azure (+102%), którego wykorzystanie wzrosło ponad dwukrotnie w perspektywie rocznej, podobnie jak liczba klientów Enterprise Mobility, których liczba wynosi ponad 33 tysiące, a baza instalacji powiększyła się 2,5-krotnie w perspektywie rocznej.

Najnowsze sprawozdanie Microsoft nieszczególnie nas zaskakuje. Firma już wiele miesięcy temu ogłosiła, że Windows Phone nie jest jej tegorocznym priorytetem. Słabsza sprzedaż Xbox One jest efektem pewnej stagnacji wewnątrz platformy - choć konsola działa pod nadzorem Windows 10 i kwalifikuje się do Anniversary Update, klienci czekają na innowacje sprzętowe, które zadebiutują w Xbox One S (w Polsce na początku sierpnia) i Project Scorpio. W kreowanej przez Microsoft rzeczywistości cloud-first zyski z chmury rosną szybciej, niż traci Windows Phone. Dzięki temu widzimy, w którą stronę zmierza firma z Redmond i w które obszary inwestuje najwięcej.

Źródło: http://www.winbeta.org/news/surface-revenue-continues-grow-9-microsofts-q4-2016-earnings-report

Warsztaty: Bezpieczna praca w chmurze z Microsoft 365 Business Premium
Warsztaty: Bezpieczna praca w chmurze z Microsoft 365 Business Premium

Wydarzenia