Zgodnie z ostatnim raportem OLAP Report firma Microsoft osiągnęła najszybszy, w stosunku do konkurencji, wzrost udziału w rynku rozwiązań OLAP w roku 2006. W tym samym czasie główni konkurenci zanotowali spadki, lub tylko nieznaczny wzrost. W minionych pięciu latach żadna z firm nie uzyskała tak dynamicznej zwyżki wyników.
Tak wysoki wynik firma Microsoft osiągnęła m.in. dzięki rozszerzeniu w listopadzie 2005 r. oferty Business Intelligence poprzez wprowadzenie na rynek platformy do zarządzania i analizy danych SQL Server 2005 oraz Office Business Scorecard Manager. W systemie SQL Server 2005 dokonano wielu modyfikacji w zakresie funkcji ekstrakcji, transformacji i ładowania danych (dzięki stworzeniu praktycznie nowego komponentu, SQL Server Integration Services, zastępującego moduł Data Transformation Services), drążenia danych (znaczne rozbudowanie modułu Analysis Services o nowe algorytmy Data Mining) oraz raportowania (rozbudowa modułu Reporting Services). Oprogramowanie Office Business Scorecard Manager, dzięki funkcjom tworzenia, obsługi i używania kart wyników jest ekonomicznym, łatwym w użyciu narzędziem do optymalizacji procesów podejmowania strategicznych decyzji w firmie.
Rozwiązania OLAP (OnLine Analytical Processing), będące elementem SQL Server 2005, pozwalają użytkownikom szybko analizować informacje zawarte w wielowymiarowych strukturach bazodanowych, tzw. kostkach analitycznych. Wszystkie statystyki, współczynniki oraz kluczowe wskaźniki wydajności przedsiębiorstwa można szybko i łatwo wydobyć z systemu. Są to idealne narzędzia do wykonywania kalkulacji oraz sumowania i agregowania danych, dlatego często są używane do wykonywania analiz trendów, np. sprzedaży czy analiz finansowych.