Microsoft jest firmą, która stale się rozwija i rozwój ten widać w wynikach finansowych. Gigant podzielił się właśnie z nami wynikami za trzeci kwartał bieżącego roku finansowego. Są one bardzo dobre i wykazują wzrost w praktycznie każdej gałęzi działalności Microsoftu. W jednej mniejszy, w drugiej większy, lecz jest to nadal wzrost. Przyjrzyjmy się temu, co Microsoft przedstawił w swoim oficjalnym komunikacie.
Ogóle dane przedstawiają się następująco:
- Przychody wyniosły 26,8 mld dolarów i wzrosły o 16%
- Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 8,3 mld dolarów i wzrósł o 23%
- Zysk netto wyniósł 7,4 miliarda dolarów i wzrósł o 35%
- Rozwodniony zysk na akcję wyniósł 0,95 dolarów i wzrósł o 36%
Ucieszą się na pewno akcjonariusze Microsoftu, bowiem w trzecim kwartale roku podatkowego 2018 zwrócił on akcjonariuszom 6,3 mld dolarów w formie dywidend i poprzez odkupienie akcji. Stanowi to wzrost o 37%.
Rynek komercyjny, Office 365
Nie da się ukryć, że obecnie priorytetem działań giganta jest rynek komercyjny, z naciskiem na rozwiązania chmurowe, oraz rozwój AI. Przychody z komercyjnych produktów Office i usług w chmurze wzrosły o 14%, z czego 42% to wzrost przychodów z komercyjnego obrotu Office 365 dzięki 30,8 milionom aktywnych subskrybentów. Wielu kwestionowało też sens przejęcia platformy LinkedIn przez Microsoft, tymczasem 30% wzrost zaangażowania w tę platformę zaowocował wzrostem przychodów o 37%! 17% wzrost zanotował również Microsoft Dynamics dzięki zauważalnemu zwiększeniu liczby użytkowników Dynamics 365 w ciągu roku.
Usługi chmurowe, Azure
Rozwija się również oferta chmurowa giganta. 17% wzrost w skali roku przyniósł Microsoftowi 7,6 mld dolarów zysku z produktów Azure i usług korporacyjnych. Sama chmura Azure zanotowała niesamowity wzrost zainteresowania o 93% w stosunku do roku poprzedniego, co wygenerowało 20% wzrost w ogólnej grupie usług chmurowych. Chmura to przyszłość, a Azure jest obecnie liderem w swojej klasie.
Rynek konsumencki - Windows
Niektórzy mogą zwrócić uwagę, że tak duże ukierunkowanie działań Microsoftu na rynek komercyjny dzieje się kosztem konsumentów, jednak i na tym polu widać wzrosty. Dochody z systemu Windows 10 w wersji OEM, pomimo spadku zakupów komputerów PC z kwartału na kwartał, wzrosły o 4% dzięki większej liczbie firm, które pojawiły się na rynku, a producenci OEM mogą sprzedawać o 11% więcej urządzeń z licencją Pro w skali roku. Inne produkty komercyjne Windows również odnotowały 21% wzrost przychodów dzięki połączeniu z innymi usługami subskrypcyjnymi. Bing, mimo średnio zauważalnej popularności, również przyniósł wzrost aż o 16%.
Xbox i gry
Przychody z gier również wzrosły o 18%, częściowo na pewno z powodu uruchomienia i silnego promowania usługi Xbox Game Pass, przy czym liczba abonentów Xbox Live pozostała bez zmian. Na E3 Microsoft szykuje prawdziwe niespodzianki, więc można się spodziewać dalszego, gwałtownego wzrostu w kolejnych kwartałach.
Sprzęt, Surface
Natomiast flagowe urządzenia Suraface i akcesoria z nimi związane dzielnie walczą z konkurencją i po kilku kwartałach osiągnęły wzrost o 32%. Ciekawe, jak na te liczby w przyszłości wpłynie pojawienie się Surface Phone.
Jak widać, Microsoft rozwija się dynamicznie i mimo przestoju w niektórych gałęziach, nawet tam potrafi osiągnąć zyski. Na chwilę obecną sytuacja jest bardziej niż zadowalająca, choć prawdziwy wzrost nastąpi wtedy, gdy Microsoft ponownie skieruje się w stronę konsumentów. Dominacja w rynku korporacyjnym i komercyjnym jest bezpieczna i stabilna, jednak to rynek konsumencki może zapewnić odpowiednią promocję, z równoczesnym wzrostem zysków.