Microsoft opublikował sprawozdanie z Q2 roku fiskalnego 2016. Firma osiągnęła dochód netto w wysokości 5 mld dolarów przy całościowym przychodzie rzędu 23,8 mld (wg wartości GAAP) i wskaźniku zysku na akcję rzędu 0,62 dolarów. W tym czasie Microsoft zwrócił inwestorom 6,5 mld dolarów w formie dywidend.
Miniony kwartał w porównaniu do wcześniejszych przyniósł o 10% niższy przychód i o 15% niższy dochód netto w stosunku do tego samego okresu w FY 2015. Amy Hood, CFO z Microsoft wyjaśnia: "Zarejestrowaliśmy dwuzerowy wzrost dochodów przy stabilnym kursie (bez wartości GAAP), inwestując w kluczowe obszary strategiczne, które stawiają Microsoft w pozycji długoterminowego wzrostu." Przyjrzymy się teraz konkretnym działom. Zacznijmy od "Productivity and Business Processes", z którego dochody były niższe o 2%. Jest to dział zajmujący się Office 365 i biznesowymi narzędziami pokroju Dynamics CRM. Warto odnotować, że Microsoft traktuje tu Office 365 osobno. W minionym okresie przyniósł on o 70% wyższe zyski i osiągnął w sumie 20,6 mln subskrybentów.
Dochody firmy wzrosły szczególnie w obszarze chmury. Azure przyniosło 140% wyższe zyski w porównaniu do ubiegłego roku, a cały dział zaliczył 5% wzrost (11% przy kursie stałym). Dział "Personal Computing" odnotował spadek rzędu 5% (2% przy kursie stałym) głównie dzięki mniejszym zyskom ze strony producentów OEM. Mimo to Microsoft jest zadowolony z działu PC, który radzi sobie nieco lepiej niż segment PC w ujęciu ogólnym. Znaczący wzrost - bo aż o 29% - przypadł w udziale kategorii Surface. Miały na to wpływ niedawne premiery Surface Pro 4 i Surface Book. Xbox Live przyniósł firmie 30% wzrost dochodów w porównaniu do zeszłego roku. Liczba subskrybentów przekroczyła już 48 milionów.
Najwyższy spadek dochodów odnotowano w dziale mobilnym. Microsoft wprowadził na rynek Lumię 950/950 XL, ale spuścił nieco nogę z gazu, przez co dział zaliczył spadek rzędu 49%. W Q2 2016 Microsoft sprzedał jedynie 4,5 mln smartfonów Lumia. Kiepska kondycja działów mobilnych i PC równoważy się tu z obiecującymi wynikami, które przypadły Office 365 i usługom w chmurze. Wydaje się, że to właśnie one są obecnie najlepiej prosperujące dla Microsoft.